Miksi autoja ei lastuteta valmiiksi jo tehtaalla? Asiantuntijavastaus paljastaa joukon itse aiheutettuja kestävyys- ja päästöongelmia - Autot - Ilta-Sanomat

Miksi autoja ei lastuteta valmiiksi jo tehtaalla? Asiantuntijavastaus paljastaa joukon itse aiheutettuja kestävyys- ja päästöongelmia

Moni kuluttaja on teettänyt autoonsa niin sanotun optimoinnin, jossa moottorin teho on parhaimmillaan kasvanut ja kulutus normaaliajossa laskenut.

Lastutuksella auto voidaan saada parhaimmillaan yhtä aikaa sekä selvästi tehokkaammaksi että taloudellisemmaksi. Toimenpiteeseen liittyy kuitenkin myös runsaasti sudenkuoppia, joista vähäisimpiä eivät ole vaikutukset auton päästöihin ja kestävyyteen.­

21.11. 12:05

Termi lastu tarkoittaa auton moottorinohjauksen muistipiiriä, jonne on tallennettu joukko moottorin toimintaa ohjaavia asetuksia. Termit lastuttaminen ja optimointi taas sisältävät ajatuksen näiden tehtaalla määriteltyjen parametrien muokkaamisesta.

Monen kuluttajan arkikokemus tällaisesta jälkikäteen teetetystä lastuttamisesta tai optimoinnista on, että toimenpiteen jälkeen moottorin teho kasvoi ja kulutus normaaliajossa laski, eikä teknisiä ongelmia voinut havaita.

Erityisen kannattavalta on vaikuttanut monen dieselauton optimointi, mutta hyviksi miellettyjä kokemuksia on kertynyt myös useista bensiinimalleista.

Hyvä kysymys siis kuuluu, miksi autonvalmistaja ei ole jo alun perin asettanut näiden autojen moottoriohjelmistoa tällaiselle selkeästi pirteämmälle ja taloudellisemmalle tasolle?

Diagno Oy:n dieselasiantuntija Björn Boström, Metropolia AMK:n ajoneuvo- ja konetekniikan lehtori Heikki Parviainen, Neste Oyj:n asiantuntijaryhmä, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Suomen autoteknillinen liitto SATL ry:n työryhmät vastaavat kysymykseen seuraavasti:

”Moottorin tehon ja kulutuksen ohessa autonvalmistajat joutuvat huomioimaan monia muitakin tekijöitä moottorinohjauksen ohjelmistoa suunnitellessaan. Varsinkin päästöihin liittyvät seikat määräävät pitkälti millaiseksi polttomoottorin ohjausyksikön ohjelmisto tehdään.

Dieselmoottorin haitallisista päästöistä etenkin typenoksidit ovat eri vaakakupeissa suorituskyvyn ja taloudellisuuden suhteen. Toisin sanoen, taloudelliselle ja tehokkaalle moottorille on ominaista, että sen typenoksidipäästöt ovat suhteellisen korkeat.

Koska näitä päästöjä ei tarkasteta käytössä olevasta ajoneuvosta, esimerkiksi katsastuksen yhteydessä, ohjelmistoa on varsin helppo optimoida näiden päästöjen kustannuksella – auton käyttäjä kun havaitsee muutoksen kulutuksessa ja/tai tehossa, mutta ei kasvaneissa typenoksidi- ja hiukkaspäästöissä.

Ajoneuvovalmistajan on kuitenkin pitänyt valmistaa tuote, joka myös läpäisee tyypitykselle asetetut päästörajat.

Toinen merkittävä tekijä on komponenttien kestoikä ja kuluminen. Esimerkiksi ajoneuvon voimansiirron komponenteista moni joutuu rasitukselle, jonka suuruus on hyvin riippuvainen moottorin suorituskyvystä.

Lastutuksessa tai optimoinnissa moottorinohjausyksikkö saadaan keskustelemaan auton tietokoneen kanssa hieman eri tavoin kuin valmistaja on aikanaan määritellyt.­

Vaikka mitään teknistä ongelmaa ei ilmenisikään yksittäisessä optimoidussa autossa, valmistaja valmistaa tyypillisesti useita satoja tuhansia autoa. Jos ongelmia tulisi esimerkiksi joka sadannessa valmistetussa yksilössä, se olisi suuri ongelma automerkille. Todennäköisyys, että tämä osuisi yksittäiselle kuluttajalle, olisi silti melko pieni.

Kompromisseja voidaan myös tehdä esimerkiksi pidemmän huoltovälin mahdollistamiseksi, koska auton ostaja pitää yleensä tätä etuna autoa valitessaan.

Usein havaittu ilmiö moottorin uudelleenohjelmoinnissa on, että automaattivaihteisto vaihtaa aiempaa herkemmin isommalle. Tämä saattaa säästää polttoainetta, mutta alhaiset kierrokset saattavat myös aiheuttaa kestävyysongelmia.

Samaan viitataan myös useimmissa lastuttamiseen ja optimointiin viittaavissa mainoslauseissa, joissa polttoaineenkulutuksen perustellaan alenevan parantuneen väännön perusteella.

Käsivalintaisella vaihteistollakin tämä tarkoittaa matalilla kierroksilla moottorin ”vedättämistä”.

Joissain tapauksissa myös polttoaineen kulutuksen mittaus voi ohjelmoinnin jälkeen antaa virheellistä arvoa, kun polttoainesuuttimien aukioloaikaa on lisätty, joten kulutusvertailu tulisi tehdä tankatun polttoaineen mukaan.”

Lähde: Suomen Autoteknillinen Liitto (2020): Kysymyksiä dieselautoista – SATL:n asiantuntijat vastaavat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?