Talosta paloivat aina sulakkeet, kun 15990 euron käytettyä töpselihybridiä ladattiin – lopulta hajosivat myös laturi ja koko auto - Autot - Ilta-Sanomat

Talosta paloivat aina sulakkeet, kun 15990 euron käytettyä töpselihybridiä ladattiin – lopulta hajosivat myös laturi ja koko auto

Myös ladattava auto voi olla melkoinen murheenkryyni.

Opel Ampera on ollut suosittu kohtuuhintainen käyttöauto muun muassa muutamien kymmenien kilometrien säännöllistä työmatkaa ajavien keskuudessa. Kannasta suurin osa on käytettynä ulkomailta tuotuja. Seinäsähkön ohella autolla voi ajaa myös bensiinillä, sillä konepellin alta löytyy myös niin sanotusti omaa elämäänsä elävä sähkögeneraattori.­

20.11.2020 10:39

Puolitoista vuotta sitten kuluttaja osti itselleen käytetyn Opel Ampera -henkilöauton.

Ampera on eräänlainen töpselistä ladattava puolisähköauto, jossa on sekä ajoakusto että sähkömoottori, mutta myös polttoainekäyttöinen bensiinigeneraattori – joka käy pääasiassa ainoastaan silloin, kun akun lataustila tai auton sisätilojen lämmittäminen edellyttävät.

Tapauksen auto oli käyttöönotettu loppuvuonna 2012 ja sillä oli ajettu yhteensä 156 000 kilometriä. Kauppahinta oli 15 990 euroa.

Kuluttajariitalautakunnan materiaaleista selviää, että kyseisen auton lataaminen aiheutti jatkuvia murheita. Omistajan talon sulakkeet esimerkiksi paloivat aina, kun autoa yritettiin ladata.

Kuluttaja haki ongelmaan ratkaisua ostamalla Charge Ampsin Ray Type 1 -sähköauton laturin. Autoa ei kuitenkaan saatu tälläkään laturilla ladattua täyteen.

Lopulta koko laturi hajosi ja autosta meni myös rikki useampia elektronisia ohjausyksiköitä.

Edulliseksi arkiautoksi ajateltu käytetty Opel Ampera oli ollut tässä vaiheessa kuluttajalla kaikkiaan noin puoli vuotta eikä sillä voinut enää ajaa.

Amperaa ei saatu lautakunnalle toimitettujen dokumenttien mukaan korjattua, koska uutta ABS-ohjausyksikköä ei saatu.

Lopulta kuluttaja luopui ja maksoi auton vastaanottaneelle liikkeelle 2 000 euroa jarrujärjestelmän vian vuoksi.

Toimivan käytetyn Opel Amperan ajoakulla ajaa helposti useampien kymmenien kilometrien matkan ja jopa sadan kilometrin edestakaiset reissut sähköllä ovat mahdollisia, mikäli lataus onnistuu molemmissa päissä. Ampera on eräs markkinoiden ensimmäisistä teknisesti asiallisista massatuotetuista lataushybrideistä ja sitä myöten myös hankintahinnaltaan jo melko kohtuullinen.­

Lautakunnan kautta ostaja vaati 2 000 euron hinnanalennusta ja noin 1 750 euron korjauskuluja.

Toimimattoman lataushybridiauton kanssa paininut kuluttaja kohdisti ensin vaatimukset laturin maahantuojaan ja auton korjanneeseen yritykseen, kunnes esitti vaatimukset auton myyneelle liikkeelle.

Kuluttajan mielestä autossa oli vikaa, koska talon sulakkeet paloivat aina latauksessa. Tästä todisteena kuluttaja käytti ostamaansa toista sähköautoa, jonka lataamisessa ei ollut mitään ongelmaa ja talon sulakkeetkin olivat ladatessa pysyneet ehjinä.

Lautakunnan kuulema korjaamoyrittäjä arveli, että autoon tullut jännitepiikki aiheutti vauriot, mutta viasta ei löydy dokumenteista tarkkaa selvitystä.

Myyjäliike puolestaan ei halunnut kommentoida vastuutaan ”ennen kuin on tiedossa mitä todella tapahtui”.

Yhtenä yksityiskohtana tapauksessa jäi epäselväksi esimerkiksi se, mistä pistokkeesta autoa ladattiin – oliko siis esimerkiksi töpselissä vikavirtasuoja ja olivatko pistokkeet ylipäätään kunnossa sähköauton latausta varten?

Myyjäliike joka tapauksessa arveli, että vika johtui ulkoisesta syystä ja epäili myös väärin tehtyä apuvirran antamista.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan auton rikkoutumissyy jäi lopulta niin epäselväksi, ettei lautakunta lopulta ottanut kantaa oliko autossa siltä osin virhettä vai ei. Epäselvästä rikkoutumissyystä johtuen lautakunta ei myöskään suosittanut korvausta korjauskuluista.

Sen sijaan yksimielinen kuluttajariitalautakunta katsoi lokakuisessa ratkaisussaan, että myyjäliikkeen tuli korvata kuluttajalle 2000 euron vahinko ABS-ohjainyksikön vian vuoksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?