Kuinka pitkään sähköautojen ajoakut kestävät? Vantaalainen Ari on ajanut sähköautollaan jo 811 000 kilometriä ja kollega Riihimäeltä pian 600 tkm - Autot - Ilta-Sanomat

Vantaalainen Ari on ajanut Teslallaan jo 811 000 km ja kollega Riihimäeltä pian 600 000 km – tällaisia ovat olleet eteen tulleet akku­ongelmat

Ovatko sähköautot muutaman vuoden jälkeen valmiita romutettaviksi? Löysimme kaksi paljon ajettua esimerkkiä ja soitimme niiden omistajille.

Suomessa toimivat sähköautotaksit toimivat erinomaisina ”koekaniineina”, kun puhutaan sähköautojen kestävyydestä vuosien ja kilometrien karttuessa. Tällä riihimäkeläistaksilla on ajettu alkuperäisellä ajoakulla pian 600 000 kilometriä. Matkan varrella akkua on jouduttu operoimaan tasan kerran.­

19.11. 7:54

Taksikäyttö on tunnetusti autolle raskasta ja kuluttavaa.

Tilanne korostuu Suomessa, kun liikkeelle pitää päästä kaikkina vuodenaikoina – myös kylminä ja pimeinä.

Suomen tunnetuimpia sähkötaksareita lienee Vantaalla operoiva Ari Nyyssönen, jonka vuosimallin 2014 Tesla Model S –taksin kestävyydestä arjessa on uutisoitu vuosien varrella useaan otteeseen.

Nyyssönen pääsi alkuperäisellä akustolla 600 000 kilometrin rajapyykin yli, mutta sitten siihen iski vika. Onneksi takuu tuli kuitenkin apuun, sillä Teslassa on kahdeksan vuoden akkutakuu ilman kilometrirajaa.

Joka tapauksessa 600 000 kilometrin rajapyykki ilman akkuongelmia on erinomainen saavutus. Sittemmin autoon on uusittu 700 000 kilometrin tietämillä myös sähkömoottori – sekin takuuseen.

Suomalaisen keskivertoautoilijan tyypillisellä, vajaan 20 000 kilometrin ajosuoritteella moisiin lukemiin pääseminen kestäisi 30–35 vuotta.

Sähköauton voimalinjan kestävyydessä olennaisia ovat kuitenkin lataussyklit, eivät niinkään vuodet.

Tänään soitto taksari-Nyyssöselle paljastaa, että Teslan matkamittariin on nyt kertynyt jo 811 000 kilometriä.

Miljoonan kilometrin rajapyykki on edelleen vahvasti tavoitteena.

– Takuukorjausten jälkeen on taas menty normaalisti ja ongelmitta eteenpäin, Nyyssönen kertoo Ilta-Sanomille.

– Uusia ongelmia ei ole ilmennyt, ja nykyisin on jo huoltojenkin suhteen enemmän ja halvempia vaihtoehtoja kuin pelkkä Kaivokselan Tesla-huolto, Nyyssönen summaa.

Nyyssösen -14 Tesla on nyt siis ollut kuluttavassa taksikäytössä pian jo kuusi vuotta, eli takuutakin on vielä voimassa.

Tavallisesti taksit vaihdetaan uusiin noin 300 000 kilometriä palvelleina.

Hämäläistä sitkeyttä tien päällä

Myös Kanta-Hämeessä, Riihimäellä, on jo vuosia operoinut musta Tesla Model S –taksi.

Yrittäjä tahtoo pysytellä tällä kertaa nimettömänä, mutta kertoo IS:lle, että autoon on jo parin viikon sisällä tulossa 600 000 ajettua kilometriä täyteen.

Toistaiseksi vuodet Tesla-sähköauton kanssa ovat menneet haastattelemamme taksimiehen mukaan Riihimäellä hyvin, ja autossa on edelleen alkuperäinen ajoakku sekä sähkömoottori.

Akustoa on kuitenkin jouduttu kerran ”operoimaan” siinä esiintyneen häiriön vuoksi, mutta toimenpide meni Riihimäenkin tapauksessa valmistajan takuuseen.

Tämäkin esimerkki korostaa siis sitä tosiasiaa, että jos tai kun sähköauton akkupatteristoon tulee jokin vika, ei sitä tarvitse automaattisesti aina uusia kokonaan, vaan akustosta voidaan korjata myös pienempiä komponentteja tai osakokonaisuuksia.

Useimmat valmistajat myöntävät sähköautojen ajoakuille kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuun, jotkin vieläkin pidemmän. Takuun päättyminen ei myöskään tarkoita sitä, että auton käyttökelpoisuus päättyisi siihen paikkaan.

Riihimäkeläinen taksiautoilija kertoo, että akuston varauskyky on laskenut vuosien varrella hyvin vähän, alle 10 prosenttia alkuperäisestä.

Toimintamatka ei siis ole sähköautossa romahtanut, vaikka auton mittarissa on jo reilusti yli puoli miljoonaa kilometriä. Muutenkin Tesla Model S on riihimäkeläisyrittäjän mukaan toiminut taksina hyvin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?