Raimon 1998 vuosimallin Mersulla on ajettu kohta miljoona kilometriä, eikä loppua näy – tätä mieltä hän on sähköautoista - Autot - Ilta-Sanomat

Raimon 1998 vuosimallin Mersulla on ajettu kohta miljoona kilometriä, eikä loppua näy – tätä mieltä hän on sähköautoista

Raimo Laurila ei luovu maagisen miljoonan rajapyykin saavuttavasta diesel-Mersustaan mistään hinnasta.

Raimo Laurilan auto saavuttaa ihan kohta maagisen miljoonan ajokilometrin rajan. Hän ei näe mitään syytä vaihtaa menopeliä.­

15.11.2020 7:25

Tamperelaisen huoltoaseman parkkipaikalla on paljon elämää ja Suomen teitä nähnyt auto. Raimo Laurilan vuosimallin 1998 Mercedes-Benzin matkamittarissa on tätä juttua tehtäessä 990 448 kilometriä.

Kyseessä on Mercedes-Benzin 300 TD, joka on varustettu kolmelitraisella turbodiesel-moottorilla. Kyseinen korimalli W210 tunnetaan kansankielellä Väyrysenä. Perimätiedon mukaan lempinimi juontaa auton keulan ilmeeseen pyöreine etuvalojen umpioineen. Pitkän linjan poliitikko Paavo Väyrysellä kun oli 1990-luvulla käytössä pyöreä silmälasimalli.

Laurila, 71, on omistanut auton uudesta asti. Hän kertoo ostaneensa sen 22 vuotta sitten Veholta Tampereen Lielahdesta. Auto on liki priimakunnossa sisältä ja ulkoa.

Laurila ei aio luopua Mersustaan mistään hinnasta.

– Ei ole mitään tarvetta auton vaihdolle. Ja tunnearvo on valtava – totta kai.

Raimo Laurilan ”Väyrysen” mittari on kohta ”ajettu ympäri”.­

Laurila on autoalan pesulaitteita valmistavan Tammermaticin entinen myyntijohtaja. Työssään hän ajoi Mersullaan Suomea ristiin rastiin. Nyt eläkeläisenä auto on Laurilalla normaalissa arkikäytössä.

– Hanko–Nuorgam-linjalla on menty. Tielle auto ei ole jättänyt kertaakaan, hän kertoo.

Mersuun on teetetty oma-aloitteisesti ruostesuojaus heti taipaleen alussa ja sitä on huollettu erittäin säntillisesti. Vaihdelaatikko vaihdettiin noin viisi vuotta sitten.

– Jäähdyttimen sisällä on vaihdelaatikon lauhdutin, ja lauhdutin meni rikki. Vaihdelaatikon öljyt ja jäähdytysnesteet menivät sekaisin. Sen takia laatikko vikaantui. Hankin tutun kautta Saksasta vähän käytetyn laatikon tilalle noin 500 eurolla, Laurila raportoi.

Moottorin jakoketjun Laurila vaihdatti noin 830 000 kilometrin kohdalla, vaikka siihen ei varsinaisesti ollut mitään syytä.

– Tehtaan ohjeistuksen mukaan jakoketjua ei pidä vaihtaa lainkaan ja ketju kestää moottorin iän. Minä ajattelen sen toisinpäin. Jos ketju katkeaa, niin silloin moottorin elämä katkeaa. Mitään oireita ei ollut, mutta halusin vaihdattaa sen. Sain mielenrauhan.

Laurila kertoo, että esimerkiksi auton pakoputki on yhä alkuperäinen.

– Voi kuulostaa uskomattomalta, mutta totta se on. Tämä liittyy varmaankin siihen, että auto on ollut pääasiallisesti matka-ajossa.

Laurila arvioi, että maaginen miljoonan kilometrin raja menee rikki ensi kesänä.

Yksi kuumottava kysymys on, että mitä sitten tapahtuu? Miten Mersun mittari reagoi miljoonaan?

Mercedes-Benzin maahantuojan mukaan mittari jämähtää tässä mallissa lukemaan 999 999. Maahantuojan mukaan ongelma pitäisi ratkaista mittarin vaihdolla.

Maaginen raja lähestyy vastustamattomasti.­

Laurilan edellinen auto oli vuosimallin 1988 W124-korinen Mercedes-Benz 250 diesel. Tämä yksilö meni vaihtoon, kun mittarissa oli reilut puoli miljoonaa kilometriä.

Laurilan nykyisen kulkupelin, eli W210-mallin edeltäjillä, Mercedeksen W123- ja W124-malleilla on liki legendaarinen maine kestävinä ja luotettavina menopeleinä. W210 ei ole edeltäjiensä maineeseen yltänyt, mutta Laurilan miljoonan kilometrin yksilö osoittaa, ettei tämäkään mallisto täysin savesta ole.

Laurila myöntää olevansa Mersu-mies – mutta maltillinen sellainen. On hänellä ollut muitakin merkkejä.

– Ei tässä ole missään nimessä kysymys siitä, että pitäisi Mersun tähti olla otsassa. Minulla on vain kokemuksen kautta syntynyt luottamus näihin autoihin ja ne ovat sopineet minun käyttööni. Minulle auton tärkein asia on luotettavuus.

Raimo Laurilan ”Miljoonan Mersu” kuvattuna sisältä.­

Mutta entäs tulevaisuus? Auto- ja liikenneala elää valtavaa murrosta sähköautoineen.

– Kyllä todella pitkään harkitsisin ennen kuin lähtisin esimerkiksi työkeikkaa sähköautolla ajamaan. Ajatellaan vaikkapa Lappia. Mikä on sähköauton toimintasäde, missä sitä lataillaan ja kauanko lataus kestää, 3,5 miljoonaa kilometriä elämässään ajanut Laurila pohdiskelee.

– Jotenkin tuntuu siltä, että rehellinen diesel se olla pitää. Diesel-moottori on kestävä ja taloudellinen. Mutta tulevaisuutta on tietenkin vaikea mennä tarkasti ennustamaan, hän jatkaa.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan henkilöautojen keski-ikä oli Suomessa viime vuonna 12,2 vuotta. Keskus kertoo, että henkilöautojen keskimääräinen romutusikä oli viime vuonna 21 vuotta.

Laurilan Mersu on 22-vuotias ja miljoona kilometriä on pian ohitettu. Kuinka pitkään sillä vielä mennään?

– Enpä tiedä. Vielä mennään ihan komeasti, mutta toista miljoonaa ei sentään taida tulla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?