Näin sähköauton huoltaminen eroaa bensa- ja dieselautoista – ”Aika näyttää, nousevatko rengaskulut merkittävästi”

Perinteisen polttomoottoriauton ja täyssähköauton huolto-ohjelmissa on suuria eroja.

Sähköauton huoltaminen on polttomoottoriautoa edullisempaa. Vai onko kaikilta osin sittenkään?

13.11.2020 7:56

Diesel- ja bensiiniauton huolto-ohjelmat ja huoltovälit eivät yleensä poikkea kovin paljoa toisistaan.

Bensiiniautossa huoltotoimenpiteisiin kuuluu toki dieselistä poiketen esimerkiksi sytytystulppien vaihto ja dieselautossa huolto-ohjelmaan saattaa puolestaan kuulua erilaisia polttoaine- ja hiukkassuodattimeen liittyviä toimenpiteitä, mutta yhtä kaikki; mitään valtavaa eroa ei huoltamisen suhteen löydy.

Mutta miten on asian laita täyssähköautoissa? Ovatko ne todella niin huoltovapaita kuin usein puhutaan?

Diagno Oy:n dieselasiantuntija Björn Boström, Metropolia AMK:n ajoneuvo- ja konetekniikan lehtori Heikki Parviainen, Neste Oyj:n asiantuntijaryhmä, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Suomen autoteknillinen liitto SATL ry:n työryhmät vastaavat kysymykseen seuraavasti:

”Jo pelkästään huoltoväli on sähköautoissa usein hieman pidempi, koska niissä ei ole moottoriöljyn vaihtoa, joka olisi suoritettava vuosittain riippumatta siitä, kuinka vähän autolla ajetaan.

Sähköautossa voi siis olla pidempi huoltoväli ja huolto painottuu enemmän tarkastusten tekemiseen vaihtotoimenpiteiden sijasta. Varsinaiset vaihdot tarvitsee yleensä tehdä vain raitisilmasuodattimelle ja jarrunesteille.

Sen lisäksi on tietenkin kuluvia osia, kuten jarrupalat ja renkaat, mutta niiden vaihtotarve selvitetään tarkastuksessa.

Jarrupalat kuluvat sähköautoissa vain vähän, sillä sähkömoottori hidastaa auton kulkua jarrutustilanteessa ja varsinaisia jarruja tarvitsee käyttää vähemmän.

Kulumista suurempi riski alkaakin olla jarrujen jumiutuminen käytön puutteesta, ja huolto-ohjelmaan saattaa tulla jarrujen herkistystarvetta, jotta jarrut olisivat varmasti turvalliset, kun niitä todella tarvitaan.

Jarrujen vähäisen kulumisen vastapainona on renkaiden ja alustan nivelien mahdollisesti suurempi kuluminen johtuen sähköauton ajoakkujen tuomasta lisämassasta. Renkaisiin kohdistuu lisärasitusta myös heti liikkeellelähdön alussa saatavasta korkeasta vääntömomentista.

Aika näyttää, nousevatko rengaskulut merkittävästi ajoneuvokannan sähköistyessä.

Sähköautoissa huolto-ohjelmiin kuuluu joitain erittäin tärkeitä tarkastuksia, joten huoltoja ei saa jättää väliin, vaikka osia ei vaihdetakaan. Tarkastuksista tärkeimpiä on auton pohjan tarkastus, jotta akut eivät ole saaneet mitään alapuolelta tulleita iskuja ja korkeajännitejohtimet ja niiden läpiviennit ovat ehjiä. Näin varmistetaan akuston turvallisuus ja pitkä käyttöikä.

Kaiken kaikkiaan sähköauton huollattaminen on autoilijalle huomattavasti halvempaa kuin bensiini- tai dieselauton.

Suurimpana erona on siis öljynvaihtojen puuttuminen, vaikkakin joissain sähköautoissa huolto-ohjelmaan saattaa kuulua voimansiirron öljynvaihto. Sen vaihtoväli on kuitenkin erittäin pitkä, jos vaihtoa edes tarvitsee auton eliniän aikana tehdä.

Suurin hintaero sähköauton eduksi tulee siitä, että moottoriöljyn, öljynsuodattimen, polttoainesuodattimen ja moottorin ilmasuodattimen vaihdot jäävät pois. Näin säästetään paitsi työssä, niin ennen kaikkea varaosien hinnassa.”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?