VTT:n raportti väittää: Keskustan haaveileman autojen kilometriverolaitteen huijaaminen helppoa - Autot - Ilta-Sanomat

VTT:n raportti väittää: Keskustan haaveileman autojen kilometriverolaitteen huijaaminen helppoa

Suunnitelmat niin sanottuun kilometriveroon siirtymisestä ovat nostaneet esiin myös kysymyksen ajoverojen välttelystä kilometriverolaitetta huijaamalla.

Sisältä ajoneuvoseurantalaite voisi näyttää esimerkiksi tältä. Elektroniikan peukaloinnin voisi estää esimerkiksi valamalla laite epoksihartsiin, mutta lähetyssignaalin osalta kyseessä on todennäköisesti ns. tekemätön paikka. Edessä olisi näin ollen yhdistelmä valvontaa sekä erilaisten sanktioiden pelkoa.

9.11.2020 16:57

Jos satelliittipaikannukseen perustuvasta kilometriverosta tulee vielä jonain päivänä totta, joudutaan se mitä todennäköisimmin keräämään eräänlaisella ”mustalla laatikolla” eli erillisellä ajoneuvolaitteella, jonka tehtävänä on mitata ajoneuvolla eri tariffialueilla ajettua ajankohtaa ja matkaa.

Mutta voidaanko tällaista viranomaisen vaatimaa teknistä verolaitetta myös peukaloida?

Kyllä voidaan, kertoo VTT Oy:n raportti, jonka ovat teettäneet yhdessä Tekes, Liikennevirasto, Traficom sekä Liikenne- ja viestintäministeriö.

Itse laitteen keräämän datan manipulointi ei raportin mukaan olisi helppoa jos edes mahdollista, mutta seurantalaitteen tekeminen toimintakyvyttömäksi sen sijaan onnistuisi useilla yksinkertaisilla keinoilla.

Laatikon lähettämän signaalin saisi nimittäin raportin mukaan estymään kaikista kuviteltavissa olevista suojauksista huolimatta niinkin vaivattomasti kuin peittämällä laite foliolla.

Foliokikan ohella VTT:n raportti mainitsee ilmiselvinä uhkina myös laitteen antennisignaalin välittämisen rikottavissa olevalla johdolla, laitteen energiansyötön katkaisun sekä paikannussignaalin häirinnän erilaisilla kuluttajien saatavilla olevilla ulkopuolisilla häirintälaitteilla.

Ratkaisu olisi yhdistelmä valvontaa ja sanktioita?

Ainakin osa häirintä- ja estotoimenpiteistä voitaisiin kuitenkin havaita viranomaisjärjestelmissä, kunhan paikannusmoduuli vain pitäisi sisällään esimerkiksi liikeantureita ynnä akkuvarmennuksen:

”Ajoneuvo, josta seurantalaite on poistettu tai tehty kokonaan toimintakyvyttömäksi, voitaisiin havaita tienvarren tarkastuslaitteilla, jotka kuvaavat rekisterikilpiä ja vertaavat taustajärjestelmän sijaintitietoja tarkastuspisteen havaintoihin. Jos havainnot eivät täsmää, ajoneuvolaitteessa on joko vikaa tai sen toiminta on estetty. Tarkastusta voidaan tehdä joko kiinteitä asemia käyttäen tai liikutettavilla laitteilla”, raportti summaa valvonnan toteuttamisesta ja jatkaa:

”On syytä huomata, että satelliittipaikannuksen häirintälaitteen kantama voi olla esimerkiksi 500 metriä, jolloin yksi häirintälaite pimentää useita ajoneuvolaitteita. Näin ollen tietojen puuttuminen ei välttämättä johdu tarkastettavan autoilijan epärehellisyydestä vaan lähistöllä olevan toisen ajoneuvon käyttämästä häirinnästä”.

Mahdollisten väärinkäytösten tarkastus voisi VTT:n raportin mukaan osoittautua kuitenkin monimutkaiseksi ja resursseja vaativaksi.

”Satelliittipaikannuksen estäminen radiohäiriötä lähettävillä laitteilla on helppoa ja edullista. Monimutkaisemmat paikannussignaalin häirintätavat ajoneuvojen ulkopuolelta, kuten signaalien väärentäminen, edellyttäisivät sen sijaan syvällisiä tietoja ja nykyään huomattavan arvokkaita sotilastason lähetyslaitteita”.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen puolueista keskusta on jo ehtinyt asettua avoimesti nimenomaan satelliittivalvontaan perustuvan kilometriveron kannalle. Keskustan visiossa kilometriverolla korvattaisiin osa nykyisestä polttoaineverosta, mutta liikenteen kokonaisverotaakkaa ei kuitenkaan lähtökohtaisesti kasvatettaisi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?