Konttori pystyyn ja parkkiin – IS koetyöskenteli Nissanin sähkökäyttöisessä toimistoautossa

Suomessa vierailulla oleva Nissan-konsepti on sähköllä liikkuva pientoimistotila.

Takapuskurista esiin vedettävä ”auringonottolaituri” on toimistoautokonseptin todellinen mysteeri ja erikoisuus. Keksinnön tarpeellisuus ja järkevä käyttötapa ei koeajossa selvinnyt.

7.11.2020 6:55

Etätöiden räjähdysmäinen kasvu on eräs korona-ajan isoista ilmiöistä, jolle ei näyttäisi siintävän näköpiirissä minkäänlaista käännettä.

Ja kun koronalle tyypilliseen etätyöhön yhdistetään vielä tarpeet konttoritilalle ja liikkumiselle, ollaan nopeasti ajatuksessa pyörien päällä kulkevasta mobiilitoimistosta.

Nissanin vastaus tähän on nyt vierailulla Suomessa, joskin varmuudella hyvin erilaisessa kontekstissa kuin mihin suunnittelutiimi sen vuonna 2017 alkujaan ajatteli.

Lähipäästötön sähköautotoimisto latautuu parhaimmillaan samalla, kun työntekijä istuu sisällä täydessä työn touhussa. Tilankäytöllisesti pikkupakun hyvin rajallisiin sentteihin on mahdutettu jos jonkinlaista, aina taittopyörästä alkaen. Sisällä lattia ja kaapistot ovat puuta, tuolit taas metallia ja nahkaa.

Liikkuviin tilakonsepteihin erikoistuneen brittiläisen Studio Hardien sisustama täyssähköinen Nissan e-NV200 WORKSPACe on joka tapauksessa pieni pakettiauto, jonka sisustaratkaisut on toteutettu niin sanottua työpöytäpohjaista tietotyötä silmällä pitäen.

Seinästä taittuvan pienen työpöydän ohella autossa on kannettavaan tietokoneeseen liitettävissä oleva kosketusnäyttö, älypuhelimella ohjattava valaistus, langaton kännykän lataus sekä äänijärjestelmä, minijääkaappi ynnä baristalaatuinen kahvinkeitin.

Ja tietysti nopein saatavilla oleva mobiilinetti.

Etuistuimet eivät ole kääntyviä, mutta oransseille työtuoleille löytyy neljä valmista sijoituspaikkaa. Tilaa ei ole liikaa oikeastaan missään suunnassa, mutta keskimittainen mahtuu silti oleskelemaan autossa parhaimmillaan jopa yllättävän hyvin.

Auton alkuperäinen idea ei siis todellakaan kuten mainittua pohjaudu koronatilanteeseen, vaan pikemminkin superkalliin toimistotilan ydin-Lontooseen, jossa autossa työskentely saattaa helposti tuntua hyvinkin kustannustehokkaalta ajatukselta.

Toimistopakun avulla voi nimittäin hankkia itselleen parkkipaikan hinnalla työskentelytilaa alueelta, jonne muuten ei olisi toimistovuokrien puolesta välttämättä minkäänlaista menemistä.

Ja kuin kaupan päälle sähköpakutoimisto siirtyy tarvittaessa nopeasti myös maaseudulle tai rannikon raittiiseen meri-ilmaan – esimerkiksi asiakastapaamisen tai ihan vain työmaiseman vaihtamisen vuoksi.

Meikäläisittäin kiinnostavin kysymys kuitenkin kuuluu, miltä kuvien kokonaisuus tuntuu koronan kurittamassa syystalven Suomessa, kun unohdetaan suurkaupunkien erityisongelmat?

No ennen muuta todella kiinnostavalta ja pikakokeen perusteella osin jopa yllättävän toimivalta, vaikka osa toimiston parhaasta käytettävyydestä onkin uhrattu ulkonäön alttarille.

Lyhyesti voi todeta, että vaikka esimerkiksi työtuolien säädöissä on huomattavastikin toivomisen varaa, onnistuu läppärityö tässä autossa siinä missä kahvilassakin – ja ison ruudun vuoksi oikeastaan jopa paremmin.

Kokeilussa vahvistuu ajatus siitä, että parhaimmillaan karkkimainen liikkuva minitoimisto taitaa nimenomaan olla aiemmin mainitussa asiakastapaamisessa, jossa tila tarjoaa sekä vau-efektiä tuovaa silmänruokaa että myös kahvilasta puuttuvaa yksityisyyttä.

Kaapistosta esiin nouseva kahvikone näyttää kuvissa kauniilta, mutta oli tositestissä melko hankala operoitava.

Vaan onpa paketissa sellaisetkin puutteensa, jotka eivät olisi kesäisessä Lontoossa voineet tulla edes mieleen.

Näistä suurin ja selkein on syysviileissä ongelmallinen lämmitys, sillä konseptin koria ei ole eristetty.

Sähköauton pysäköintilämmitys pitää kyllä sisäilman sinänsä ihan siedettävänä, mutta pidempään työskennellessä e-NV:n muutenkin melko pieni ajoakku tyhjenee epämukavan nopeasti.

Suomeksi sanottuna sähkötoimiston pitäminen lämpimänä myös pidempään edellyttää siis tässä verkkovirtaan kytkeytymistä, mikä rajoittaa auton todellisia pysäköintimahdollisuuksia huomattavasti.

Eristyksen ohella kiusana voi nähdä myös meikäläisen lainsäädännön. Auton toimistotilan istuimet on nimittäin Suomessa autoverotussyistä irrotettava ajon ajaksi, vaikka niillä ei (aivan ymmärrettävästi kielletysti) kukaan istuisikaan.

Jääkaappi on pieni ja asemoituu konseptissa keskikonsolin jatkeeksi.

Kaiken kaikkiaan Nissanin toimistokonsepti on silti kiinnostava avaus, jossa aika pieniin tiloihin on mahdutettu kekseliäästi jos jonkinlaista.

Ideana toimistoautolle voisi ennakoida jatkoa lähinnä matkailuautopuolelta, jossa liikkuvista oleskelusisustoista on jo valmiiksi pitkä kokemus.

Varmaa nimittäin lienee, että halu ja tarve liikkuvaan toimistotyöhön tulee nousemaan vielä pitkään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?