Valtiontalouden tarkastus­virasto haluaa kiinnittää huomiota Suomen liikenne­verkkoon liittyviin riskeihin - Autot - Ilta-Sanomat

Valtiontalouden tarkastus­virasto haluaa kiinnittää huomiota Suomen liikenne­verkkoon liittyviin riskeihin

Liikenneverkkoa on suunniteltava viraston mukaan pitkäjänteisesti.

Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan myös liikenneinvestointeja on suunniteltava pitkäjänteisesti ja niiden tuomat kokonaiskustannukset ja -hyödyt olisi aina arvioitava. VTV muistuttaa myös, että kun elvytysrahaa käytetään liikenneinvestointeihin, on myös varauduttava ylläpitokustannuksiin tulevaisuudessa.­

3.11.2020 12:56

Koronakriisin keskellä tapahtuvassa elvytyksessä hallitus on lisännyt rahoitusta muun muassa Suomen liikenneverkon kehittämiseen.

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) haluaa tässä tilanteessa muistuttaa, että uusista investoinneista voi syntyä myös aivan uusia tulevaisuudessa odottavia ylläpito- ja korjauskustannuksia.

– Jos elvytysrahoja investoidaan liikenneinfraan, on tärkeää tarkastella vaikutuksia pitkällä aikavälillä. Kun valtion väyläomaisuus kasvaa, tarvitaan enemmän rahaa myös väylien ylläpitoon, VTV:n tuloksellisuustarkastusneuvos Visa Paajanen painottaa viraston medialle lähettämässä tiedotteessa.

– Jos korjausvelka kasvaa, uusien investointien ja korjausten rahoitus ovat epätasapainossa. Tällaiseen ongelmaan on vastattu korjausvelkaohjelmalla. Rahoitustasapaino on kuitenkin pysyvä ongelma eli ohimenevien ohjelmien sijaan tarvitaan pysyvämpiä ja pitkäjänteisempiä ratkaisuja, Paajanen sanoo.

Valtion liikenneverkko on tällä hetkellä tasearvoltaan noin 20 miljardin euron arvoinen. Summaan sisältyvät tiet, rautatiet ja vesiväylät.

Vuosittain valtio käyttää noin 1,5–2 miljardia euroa liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?