Mikä on dieselmoottorin ihanteellisin sylinteriluku? Autotekniikan asiantuntijat vastaavat - Autot - Ilta-Sanomat

Mikä on dieselmoottorin ihanteellisin sylinteriluku? Autotekniikan asiantuntijat vastaavat

Luonnostaan tasaisesti raksuttavan kuusisylinterisen dieselmoottorin puolesta puhuvat muun muassa tasapainotusseikat, mutta mitään ehdotonta vastausta kysymykseen ei silti löydy.

Käyttötarkoitus, tuotantotekniikka ja ylipäätään kokonaisuus ratkaisevat myös sylinterilukuasiat.­

2.11. 9:45

Mikä on ihanteellisin sylinteriluku dieselmoottorille? Miksi?

Tähän kysymykseen Diagno Oy:n dieselasiantuntija Björn Boström, Metropolia AMK:n ajoneuvo- ja konetekniikan lehtori Heikki Parviainen, Neste Oyj:n asiantuntijaryhmä, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Suomen autoteknillinen liitto SATL ry:n työryhmät vastaavat yhdessä seuraavasti:

”Moottorin päämitat määräytyvät mm. käyttötarkoituksen ja halutun pyörimisnopeustason mukaan, joten yleistä ihanteellista sylinterilukua ei ole olemassa.

Moottoreiden tuotantolinjat ovat myös hyvin kalliita ja moottorit pyritään suunnittelemaan modulaarisiksi eli niin, että samalla sylinterivälillä voi tehdä esim. 3-, 4- ja 6-sylinterisiä.”

”Massavoimien tasapainotuksen kannalta 6-sylinterinen rivimoottori on ihanteellinen, mutta pienemmänkin sylinteriluvun moottorit voidaan tukea runkoon niin, ettei tärinää välity häiritsevästi.

Kuorma-autokokoluokan osalta voi kuitenkin todeta, että siellä rivikuutonen on todettu järkevimmäksi rakenteeksi.”

Lähde: Suomen Autoteknillinen Liitto (2020): Kysymyksiä dieselautoista – SATL:n asiantuntijat vastaavat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?