Koska autojen langaton lataaminen yleistyy? Voisiko sähköauton lataamista nopeuttaa suurtehokondensaattorilla? - Autot - Ilta-Sanomat

Koska autojen langaton lataaminen yleistyy? Voisiko sähköauton lataamista nopeuttaa suurteho­kondensaattorilla?

Sähköauton akuston lataaminen on tunnetusti selvästi hitaampaa kuin bensa- tai dieselauton tankin täyttäminen. Mutta voisiko lataus sujua nykyistä nopeammin ja helpommin kenties jo piankin?

Asiantuntijoiden mukaan vaikuttaa siltä, että nykyisellä akku- ja lataustekniikalla mentäneen vielä melko pitkälle. Pientä kehitystä tapahtuu kuitenkin koko ajan – niin tekniikassa kuin kustannuksissa.

31.10.2020 14:02

Olisiko sähköauton lataaminen mahdollista hoitaa nykyistä helpommin ja tehokkaammin niin, että sähköenergia ladattaisiinkin ajoakun sijasta suurtehokondensaattoriin – joka sitten ruokkii akustoa tarpeen mukaan ajon aikana? Ja entäpä langaton lataus? Onko se tulevaisuutta kenties jo piankin, esimerkiksi rivitalon autokatoksessa? Ja jos on, niin mihin hintaan?

Sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, Suomen Autoteknillinen Liitto SATL ry:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan suomalaista asiantuntijaa vastaavat tähän kysymykseen seuraavasti:

”Teoriassa on mahdollista, käytännössä ei (ainakaan toistaiseksi), koska kaksi rinnakkaista energianvarausjärjestelmää nostaisi ajoneuvon kokoa ja hintaa liikaa. Mitään vakavasti otettavia suunnitelmia tämän (kondensaattori-idean) edistämiseksi ei ole. Kun nykyaikaisten sähköautojen akkuihin voidaan ladata jopa 300 km kantamaa 15–20 minuutissa, niin latauksen nopeus on melko harvalle ongelma.”

”Langattomia latauslaitteita ei ole vielä markkinoilla, joten hintaluokkaa on vaikea arvioida. Esimerkiksi BMW:llä langaton lataus on ollut testikäytössä Saksassa vuodesta 2018 ja Yhdysvalloissa syksystä 2019 alkaen. BMW:n langaton latauslaite lataa 3,7 kW:n teholla.

Käytännön kokemus on kuitenkin osoittanut latauskaapelin kytkemisen pieneksi vaivaksi ja hetken kuluttua harva kaipaa enää langatonta latausta.”

Lisää kyseisen joukon ratkottavaksi päätyneitä sähköautokysymyksiä vastauksineen löydät alta oheisista linkeistä.

Lähde: Suomen Autoteknillinen Liitto (2020): Kysymyksiä sähköautoista – SATL:n asiantuntijat vastaavat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?