Näin autoveron poisto laskisi hintoja - Autot - Ilta-Sanomat

Näin autoveron poisto laskisi hintoja

Kokoomus poistaisi autoveron ja muuttaisi auton verottamisen päästöpohjaiseksi. Demarit arvostelevat kokoomuksen mallia, koska se laskisi erityisesti suuripäästöisten autojen hintaa.

29.10.2020 8:16

Kokoomus haluaisi luopua nykyisestä auton hankinnan verotuksesta ja siirtyä muutaman vuoden siirtymäajan jälkeen kokonaan autoilun päästöjen verotukseen.

Puolueen eduskuntaryhmä esitteli autoverolinjauksensa viime perjantaina. Se johtaisi siihen, että uusien autojen hinnassa ei lyhyen siirtymäajan jälkeen olisi enää veroa. Autot olisivat silloin kaupassa tax-free.

Autokaupassa autot maksaisivat siis vähemmän. Uusien autojen halpeneminen näkyisi pian myös koko autokannassa, kun myös käytettyjen hinnat kääntyisivät laskuun,

Kaikkein suurimmat hintojenlaskut näkyisivät isopäästöisten autojen kohdalla. Veron poisto laskisi myös pienipäästöisten autojen hintaa. Ei kuitenkaan yhtä paljon, koska niissä vero on jo nyt pieni.

Uusien henkilöautojen keskimääräinen uuden WLTP-mittausnormin mukainen CO2-päästöarvo oli viime vuonna 139,3 g/km. Sillä lukemalla uuden auton hintaan tulee veroa 13,4 prosenttia. Sen verran olisi uusien autojen keskimääräinen hinnanalennus, jos autovero poistettaisiin.

IS listasi, miten autoveron poisto laskisi muutamien automallien hintoja. Esimerkiksi melko kevyesti verotetun Toyota Corolla Hybridin laskisi veron poiston jälkeen 27  218 eurosta 25 480 euroon eli 1 738 eurolla. Ylempään autosegmenttiin kuuluvan Mercedes-Benz S-sarjan hyvin varustellun 350 d 4Maticin hinta tulisi alas 38 357 euroa. Siis enemmän kuin monen uuden auton hinnan verran.

Koska autoverotus perustuu jo nyt auton hiilidioksidipäästöjen määrään, kaikkein vähäpäästöisimpien autojen kohdalla alennus olisi pienin, 2,7 prosenttia.

Pääministeripuolue SDP:lle kokoomuksen malli ei käy.

”Kokoomus ehdottaa autoveron poistoa ilmastotekona, vaikka se laskisi ennen muuta suuripäästöisten autojen hintaa. Niillä vero jopa 50 prosenttia, kun täyssähköautoissa vero on noin kolme prosenttia. Tässä ei ole mitään järkeä, SDP:n veroasiantuntija Lauri Finér kommentoi kokoomuksen veroaikeita twitterissä.

Kokoomus ja demarit ovat olleet vuosia eri mieltä autoilun verotuksen uudistamisesta. Kokoomus on ajanut pitkään autoveron alennusta tai poistoa. Sitä perustellaan autokannan uusiutumisella. Se lisäisi uusien vähäpäästöisten autojen osuutta autokannasta.

SDP taas haluaisi pitää autoveron. Sen poistaminen johtaisi puolueen mukaan siihen, että uudet suuripäästöiset autot halpenisivat eniten, mikä ei ole ilmastotavoitteiden mukaista.

Toisaalta suuripäästöiset autot ovat kalliita autoja veron poiston jälkeenkin ja useimpien autonostajien tavoittamattomissa. Niitä ei myydä merkittäviä määriä, joten niiden mahdollisen halpenemisen tuoma kysynnän lisäys ja vaikutus ilmastoon jää tapauksessa melko rajatuksi.

Autoalan keskusliiton mukaan autoveron poisto nopeuttaisi autojen kiertoa tuntuvasti, noin kolmella neljällä vuodella. Suomessa autolla ajetaan yli 20 vuotta ennen kuin se romutetaan. Uusien autojen keskimääräiset CO2-päästöt ovat noin 30 prosenttia pienemmät kuin elinkaarensa loppupäässä olevien autojen.

– Veron laskeminen näkyisi myös käytettyjen autojen puolella niiden hintojen laskuna, Liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan keskusliitosta sanoo.

Kalenojan mukaan autokannan uudistaminen laskee liikenteen CO2-päästöjä. –Uusia vähäpäästöisiä autoja ostetaan enemmän ja vanhoja saastuttavampia malleja aletaan romuttaa varhemmin.

Hän ei pidä suurena huolta siitä, että veronpoisto ohjaisi kuluttajien valintaa merkittävästi kohti suuripäästöisiä autoja.

– On hyvin pieni ryhmä, lähinnä autoharrastajia, jotka ostavat näitä autoja.

Suuripäästöisten autojen vyöryä markkinoille hidastaa sekin, että niitä valmistetaan yhä vähemmän. Autovalmistajien mallivalikoimissa niitä ei voi olla kovin paljoa, koska autovalmistajien keskimääräisiä päästörajoja painetaan koko ajan lainsäädännöllä alaspäin.

Kalenojan mukaan poliitikot ovat kiinnostuneempia autoveron prosenteista kuin tavalliset autoa ostavat kansalaiset.

– On naiivi ajatus, että joku kuluttaja päätyisi ostamaan 80 000 euron auton vain siksi, että sen hinta on halventunut veron poistamisen vuoksi.

Ostohinnan lisäksi kuluttajia kiinnostavat autoilun kokonaiskustannukset, jotka yhä enemmän painottuvat auton käyttöön.

Veromuutosten rajallinen ohjausvaikutus näkyy siinä, että ne eivät ole saaneet ihmisiä sankoin joukoin ostamaan täyssähköautoja, vaikka niiden autovero on painettu kaikkein alhaisimmaksi, 2,7 prosenttiin.

– Täyssähköauto ei missään nimessä ole vielä perusautonostajan valinta. Niiden ostajakunta on oma kuluttajasegmentti, joka tuntee hyvin autonsa ja jolla on vahva kiinnostus teknologiaan ja ympäristöön.

Koska sähköautojen osuus autokannasta kasvaa hitaasti, nyt tai lähivuosina ostettavilla vähäpäästöisillä autoilla hallitaan liikenteen päästöjä pitkälle 2040-luvulle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?