Autoliitto ei sitoudu tuoreeseen liikenne­raporttiin – ”Ei tarpeeksi eväitä”

Autoliitto pitää liikenne- ja viestintäministeriön fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraporttia ongelmallisena.

Sähköautojen määrän kasvattamista pitäisi työryhmän mielestä edistää esimerkiksi auto- ja ajoneuvoveron muutoksilla, määräaikaisilla hankintatuilla tai liikenteen päästökaupalla.

27.10.2020 16:10

Autoliitto jätti eriävän mielipiteen tiistaina julkaistuun loppuraporttiin. Liiton mukaan raportin suurin ongelma liittyy puutteellisiin vaikutusarviointeihin, jotka eivät anna tarpeeksi eväitä päätösten tueksi.

– Nyt on arvioitu ainoastaan eri keinojen päästövähennyspotentiaali, ja sitä, mitä vaikutuksia niillä on valtiontalouteen. Dynaamisia kokonaisvaikutuksia kansantalouteen ei ole juurikaan selvitetty, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Toinen keskeinen syy Autoliiton eriävään mielipiteeseen on se, että samaan aikaan fossiilittoman liikenteen työryhmän kanssa samojen asioiden parissa työskentelee valtiovarainministeriön verotyöryhmä ja parlamentaarinen Liikenne 12 -työryhmä. Kokonaistilanteen arviointi on mahdotonta, ellei näiden kaikkien työryhmien lopputulemia katsota yhtenä kokonaisuutena.

– Esimerkiksi tästä sopii tievero, josta tämä työryhmä toteaa ympäripyöreästi, ettei sen aika ole nyt, mutta samaan aikaan asiaa selvitetään valtiovarainministerin toimeksiannosta valtiovarainministeriön verotyöryhmässä, Nieminen sanoo.

Mikäli valtio pitää kiinni korkeasta liikenteen verotuksesta, niin Niemisen mukaan kotitaloudet pitävät kiinni vanhoista autoistaan eikä päästötavoitteita ole mahdollista saavuttaa.

Autoliitto oli mukana työryhmässä, jossa oli lähes 30 jäsentä. Autoliiton lisäksi muun muassa Autotuojat ry, SKAL ry ja Teknologiateollisuus ry jättivät eriäviä kannanottoja. Esimerkiksi Autotuojat ry kertoo sen eriävän kannan kohdistuneen taustalla olleisiin, mm. Aallon ja VTT:n laatimiin vaikutusten arviointeihin – ei itse työryhmän raporttiin. Työryhmän raportissa keinot olivat moninaisemmat kuin taustan vaikutusten arvioinneissa ja siten se oli hyväksyttävissä, Autotuojat ry täsmentää.

Uutista muokattu ja täsmennetty klo 18.00 Autotuojat ry:n osalta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?