Autoliitto jyrähtää keskustalle autoilun seurantaverottamisesta –”Perustamis- ja käyttökustannukset aivan liian suuria” - Autot - Ilta-Sanomat

Autoliitto jyrähtää keskustalle autoilun seuranta­verottamisesta –”Perustamis- ja käyttö­kustannukset aivan liian suuria”

Ilta-Sanomat selvitti Autoliiton kannan keskustan paikannusveroesitykseen.

Autoliiton kanta keskustan tänään esittämään autoilijoiden paikannukseen on negatiivinen.

26.10.2020 15:38

Keskustan eduskuntaryhmä esittää nyt polttoaineiden litraperusteisen verotuksen muuttamista autoilijoiden paikantamiseen eli käytännössä myös seurantaan perustuvaksi.

Kysyimme esitykseen kantaa heti tuoreeltaan myös Autoliitolta, jonka toimitusjohtaja Pasi Nieminen vastasi IS:lle seuraavasti:

– Tässä mallissa yhdistellään polttoaineveroja ja tiemaksuja ja tavoitellaan järjestelmää, joka mahdollistaisi suhteellisesti keveämmän verotuksen asuinpaikan mukaan. Tavoitteena on siis saada kaupungeissa asuvat maksamaan enemmän liikenteen veroja, Nieminen lataa ja sanoo, että polttoaineverotus on EU-säänneltyä, eikä Suomi voi tehdä kansallisia päätöksiä siitä luopumiseksi.

Niemisen mukaan keskustan tavoite on sama kuin liikenneministeri Timo Harakan (sd) progressiivisessa polttoaineveromallissa, mutta sillä erotuksella, että siinä pienituloiset maksaisivat vähemmän liikenteen veroja.

– Ruuhkamaksuissa taas Helsingin tavoitteena on, että muualla asuvat alkaisivat maksamaan veroja myös Helsinkiin. Kaikki nämä aloitteet kuvaavat hyvin sitä, kuinka vaikeaksi Suomen pitäminen liikkeessä Euroopan harvimmin asutussa maassa on, kun tavoitellaan Euroopan Unionin määräämiä ja kansallisessa päätöksenteossa asetettuja vielä tiukempia päästövähennystavoitteita.

Satelliittiperusteista tieveroa on esitetty ja selvitetty Suomessa jo moneen kertaan.

Autoliiton mukaan viimeistään tässä vaiheessa pitäisi olla jo selvää, että meille paikannusverotus ei sovi.

– Perustamis- ja käyttökustannukset ovat aivan liian suuria hyväksyttäväksi Suomen kokoisen maan verojärjestelmäksi.

Autoliiton mukaan suomalaiset ovat lisäksi suhtautuneet kansainvälisen Autoliiton eli FIA:n tutkimuksessa kaikkein kriittisimmin heitä koskevan liikkumistiedon keräämiseen.

Autoliiton kanta onkin Niemisen mukaan se, ettei Suomen tule tehdä omia kansallisia kalliita verojärjestelmiä, ”jotka osana jo nyt kireää liikenteen verotusta nostaisivat kustannuksia entisestään eivätkä pysäyttäisi veronkorotuksia”.

– Hiilettömään liikenteeseen siirtymisessä tulisi seurata eurooppalaista kehitystä ja hyväksyä se tosiasia, että korkeasta liikenteen verotuksesta ja fossiilittomaan liikkumiseen siirtymisen tavoitteista ei voida pitää kiinni samaan aikaan. Kaikki ne maat, jotka ovat edistyksellisimmin siirtyneet uuteen teknologiaan ovat tehneet sen tukemalla muutosta, eivät verottamalla enemmän.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?