Toyota-konsernin ensimmäinen täyssähköauto on nyt valmis – IS pääsi rattiin ensimmäisten joukossa - Autot - Ilta-Sanomat

Toyota-konsernin ensimmäinen täyssähköauto on nyt valmis – IS pääsi rattiin ensimmäisten joukossa

Ensitesti: Lexus UX 300e on Toyota-konsernin ensimmäinen täyssähköauto Euroopassa.

Vain merkit korissa ja uudet vanteet erottavat UX 300e:n hybridimalli UX 250h:sta.

26.10.2020 6:57

Kaksi vuotta sitten esitelty UX kasvatti Lexuksen katumaastureiden valikoimaa alaspäin. Kooltaan ja perusrakenteeltaan siinä on paljon samaa kuin Toyota C-HR:ssä, mutta ylellisemmäksi jalostettuna.

UX:n valinta Lexuksen ensimmäiseksi sähköautoksi ei ole suinkaan sattumaa. Ensinnäkin mallinimi tulee sanoista Urban Explorer eli kaupunkiseikkailija ja mihin ympäristöön sähkön voimalla liikkuva auto paremmin sopisikaan. Ja jotain syytä lienee silläkin, että UX kattaa Lexuksen myynnistä Euroopassa noin kolmasosan.

Uutuutta esiteltäessä korostettiin japanilaiskonsernin parin vuosikymmenen aikana keräämää kokemusperäistä tietoa.

Vaikka sähkötekniikka ei vie polttomoottorin veroisesti tilaa, on konepellin alunen aika täynnä. Frunkia eli etutavaratilaa Lexuksessa ei siis valitettavasti ole.

Tässä perustana on tietysti aina sähköisen ajoneuvon peruskokoonpano eli sähkömoottori, tehonhallintayksikkö ja akku.

Sen jälkeen onkin sitten Toyotan mukaan melkeinpä ihan sama, liitetäänkö jatkoksi polttomoottori, polttokenno tai ei kumpaakaan ja ladataanko järjestelmää ulkopuolisella sähköllä vai ei.

Lyhyesti voi joka tapauksessa todeta, että monen muun uuden automallin tapaan sähkömoottorinen UX on polttomoottoria käyttävää sisarmalliaan parempi.

Ensinnäkin akun sijoitus runkoon tekee rakenteesta jäykemmän kuin muissa versioissa. Ratkaisu pudottaa painopisteen lähes seitsemän senttiä lähemmäs tietä. Eikä 280 kilon lisämassakaan tuntunut ajossa pahalta, päinvastoin.

Mikään raketti sähkömoottorinen UX ei ole, vaan merkin tyylin mukaisesti pikemminkin mukavuuspainotteinen.

Voimaa on silti riittävästi normaaliin ajoon ja se saadaan käyttöön miellyttävän pehmeästi. Kaarteet uutuus ottaa hybridisisartaan miellyttävämmin ja jopa ohjaus vaikutti tarkemmalta. Kun vielä mukavuuskin oli hyvällä tasolla, ei autosta löytynyt lyhyessä pikatutustumisessa merkittäviä moitteen aiheita.

Lexus on onnistunut sijoittamaan ajoakun niin, etteivät takapenkkiläisten tilat ole juurikaan pienentyneet. Itse asiassa siirtämällä penkkiä taakse- ja ylöspäin vain pääntilat ovat vähän niukemmat. Sen sijaan aiemmin vähäiset jalkatilat ovat sähkömoottorisessa runsaammat.

Samaan suuntaan on kehittynyt myös tavaratila, joka on kasvanut hybridin 320 litrasta 367-litraiseksi lattiaa pudottamalla.

Uudella Lexus UX 300e:llä ei ole vielä virallisia Suomi-hintoja, mutta lupausten mukaan UX:n pitäisi olla halvempi kuin Volvon sähkömoottorinen XC40 joka maksaa vajaat 63 000 euroa.

Ensimmäiset asiakkaille luovutettavat sähkö-Lexukset saapuvat Suomeen helmi-maaliskuussa, jolloin on vuorossa myös nyt ajettua lyhytlenkkiä huomattavasti perusteellisempi IS-koeajo.

Mikäli pitkät yksittäiset päivämatkat eivät ole se ykkönen, on uusi UX 300e on joka tapauksessa persoonallinen ja kuten jo todettua, myös hybridisisartaan monin tavoin etevämpi uusi vaihtoehto.

Ja mainittakoon lopuksi vielä, että eräs selkeä myyntivaltti on myös UX:n huomattavan pitkä akkutakuu.

Toyota nimittäin myöntää (luonnollisesti huolto-ohjelman noudattamista vastaan) UX 300e:n ajoakulle peräti 10 vuoden tai miljoonan kilometrin takuun. Se on paljon se.

Lexus UX 300e

  • Moottori sähkömoottori, 150 kW (204 hv), 300 Nm

  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,5 s, huippunopeus 160 km/h

  • Toimintamatka 305-315 km varustetason mukaan

  • Latausnopeus 6,6 kW teholla ~8 tuntia

  • Ajoakku 54,3 kWh

  • Kulutus 16,8 kWh/100 km

  • Voimansiirto kiinteä välityssuhde, etuveto

  • Mitat p 4495, l 1840, k 1545 mm, akseliväli 2640 mm

  • Hinta ilmoitetaan marraskuussa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?