Porsche-kuumeeseen sairastunut löysi unelmansa Belgiasta – auton saatuaan ostajalle valkeni mihin oli kätensä iskenyt - Autot - Ilta-Sanomat

Porsche-kuumeeseen sairastunut löysi unelmansa Belgiasta – auton saatuaan ostajalle valkeni mihin oli kätensä iskenyt

Porsche-kuumetta karkottaakseen mies tilasi itselleen Belgiasta käytetyn urheiluauton, joka osoittautui muuksi kuin hän oletti.

Myyjän mukaan auto oli tarkastettu. Ostajan mukaan korissa ei saisi olla tällaisia irvistyksiä.­

23.10. 6:54

Belgiasta löytynyt Porsche 911 nosti kansalaisen odotukset korkealle. Häntä ei pelottanut auton 232 000 kilometrin mittarilukema, 39 500 euron hinta eikä myöskään auton 33 vuoden ikäkään.

Ostaja oli mielestään varautunut kauppaan hyvin ja luotti toimeksiannon hoitaneeseen yrittäjään, jolta oli auton tilannut. Yrittäjä hoiti auton tarkastuksen ja maahantuonnin Belgiasta syksyllä 2018.

Pian kuitenkin syntyi kiista siitä, oliko auto tarkastettu huolellisesti. Kuluttaja vaati elinkeinonharjoittajalta 1 800 euron palauttamista, 1 200 euron laskun mitätöintiä ja 10 000 euron korvauksia.

Ostajalle selvisi vasta kaupanteon jälkeen, että Porschella oli kolaroitu kahdesti. Hän arvioi maksaneensa autosta 30 prosenttia ylihintaa.

Kitttauksen kanssakin on ollut ongelmia.­

Kolarien jäljet oli peitetty kuluttajan mielestä amatöörimäisesti ”turbo look -muutoksilla” ja leveällä muovisella kynnyskotelolla. Kuljettajan ovi piti rysäyttää voimalla kiinni, koska saranan reiät oli pilattu viilaamalla.

Toiminimen kanssa ostaja oli alun perin sopinut kauppakirjan toimittamisesta tulkille tarkastettavaksi. Kauppakirjassa piti olla merkinnät, ettei autoa ole kolaroitu, mutta kolaroimattomuudesta ei mainintaa ollut, autolla ei ollut takuuta ja se oli seissyt myyjäliikkeessä Belgiassa toista vuotta. Auto oli katsastettu ostohetkellä.

Kynnyskotelo ja ovi olivat painuneet sisään kolarissa.­

Auton vauriot kuluttaja tutkitutti ulkopuolisessa yrityksessä, jonka lausunnosta selvisi, että vasen a-pilari oli painunut sisään ja saranoiden reikiä oli suurennettu, jotta ovi sattui oikealle kohdalle. Kolarikorjauksia näkyi useassa paikassa.

Autokauppaa joutui käsittelemään myös kuluttajariitalautakunta, koska kaupan osapuolet eivät löytäneet yhteistä säveltä.

 Saranoiden reikiä oli suurennettu, jotta ovi sattui oikealle kohdalle.

Liikkeenharjoittajan mukaan ostajalla oli tieto vioista ja auton yksityiskohdista ennen kuin sitä lähdettiin hakemaan Belgiasta.

Yrittäjän mukaan vanhassa ja paljon ajetussa autossa on jo kulumisesta johtuvia vikoja. Hän lohdutti kuluttajaa muistuttamalla, että kauppahinnasta oli jo saatu 4 500 euroa virheiden vuoksi tingittyä ja muistutti, että pienellä työllä siitä saa siistin menopelin, jonka arvo nousee 10 000–15 000 euroa.

Yrittäjä kertoi, että kuluttajalle auton puutteet kerrottiin puhelimitse, ja jos hän olisi maininnut, ettei halua autoa, sitä ei olisi myyty.

Lautakunta joutui ratkomaan, oliko yrittäjä hoitanut toimeksiannon asianmukaisesti. Yrittäjä kiisti kuluttajan oikeuden vahingonkorvaukseen.

Vanhaa ja kolaroitua auto oli yritetty saada kunnialliseen kuntoon. Työn jälki osoittautui jokseenkin haparoivaksi.­

Lautakunnan mukaan yrittäjän olisi toimeksiannon mukaan pitänyt selvittää mahdolliset kolaroinnit. Jos kuluttaja olisi saanut kolaritiedot, hän ei olisi autoa ostanut, lautakunta toteaa. Yrittäjän olisi lautakunnan käsityksen mukaan ammattitaitonsa puitteissa pitänyt havaita kolaroinnit ja puutteelliset korjaukset autoa tarkastettaessa. Toimeksiannossa niistä oli muistutettu.

Yrittäjä ei lautakunnan mukaan esittänyt näyttöä, että tarkastus oli tehty huolella ja ammattitaitoisesti. Puutteellinen tarkastus johti siihen, että kuluttaja sai kolarikorjatun auton.

Yrittäjän toimintaan sisältyi kuluttajansuojalaissa tarkoitettu virhe. Niinpä auton tilaaja sai vaatia hinnanalennusta.

Lautakunta suositti hinnanalennuksen määräksi 2 500 euroa ja suositti lisäksi 7 000 euron maksamista vahingonkorvauksena.

Lautakunnan lokakuussa tekemä ratkaisu oli yksimielinen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?