Työryhmä tutkinut jopa ajoneuvoveron kolminkertaistamisen vaikutuksia – ”Todettiin 1,5-kertaisen korotuksen olevan tuloksiltaan varsin pieni” - Autot - Ilta-Sanomat

Työryhmä tutkinut jopa ajoneuvoveron kolminkertaistamisen vaikutuksia – ”Todettiin 1,5-kertaisen korotuksen olevan tuloksiltaan varsin pieni”

Liikenne- ja viestintäministeriön vetämän fossiilittoman liikenteen työryhmän keinovalikoimassa on mukana myös vuosittaisen ajoneuvoveron reipas korottaminen.

Fossiilittoman liikenteen tiekartan luonnos lähtee lausuntokierrokselle alkuvuonna 2021. Luvassa on lukuisia autoilun kustannuksiin ja kustannusjakaumaan merkittävästi vaikuttavia esityksiä sekä varmuudella myös kipakkaa poliittista keskustelua.­

19.10. 12:09

Maantieliikenteen massiivisia hiilidioksidipäästövähennyksiä pohtiva fossiilittoman liikenteen työryhmä tutkii parhaillaan muun muassa vuotuisen ajoneuvoveron reipasta korottamista.

Kyseessä on siis jokaista auton haltijaa ja omistajaa koskettava tuttu vuosittainen käyttövero, joka koostuu vuotuisesta perusverosta sekä muiden kuin pelkkää bensiiniä käyttävien autojen ohella myös käyttövoimaverosta eli kansan suussa niin sanotusta dieselverosta.

Päästötyöryhmän julkaisemissa taustalaskelmissa nykyisiä ajoneuvoveroja on korotettu peräti kolminkertaiseksi.

”Kolminkertainen korotus valittiin, kun todettiin 1,5-kertaisen korotuksen olevan euromääräisesti sekä tuloksiltaan varsin pieni”, Liikenteen KHK-päästöjen vähentämistoimet / yksittäisten toimien vaikutusten arviointi -niminen dokumentti toteaa.

Aiheesta tehdyissä laskelmissa on esitetty hintatason osalta kaksi perusskenaariota, joissa ensimmäisessä kaikkien käyttövoimien ajoneuvovero nousisi kolminkertaiseksi vuosien 2020–2030 aikana.

Toisessa mallissa korotus olisi muutoin samanlainen, mutta koskisi vain bensiini- ja dieselautoja eikä esimerkiksi kaasu- ja sähköajoneuvoja.

Hiilidioksidipäästöjen perusteella määräytyvä keskimääräinen perusvero on tällä hetkellä henkilöautoilla noin 240 euroa vuodessa, eli vuositasolla keskimääräiselle perusautoilijalle tulisi summan kolminkertaistamisen myötä lähes 500 euroa lisää maksettavaa.

Erityisen kovasti ajoneuvoveron korotukset iskisivät luonnollisesti painaviin isomoottorisiin autoihin, kuten vaikkapa matkailu- ja maastoautoihin sekä luksus- ja urheiluautoihin, joiden ajoneuvovero voisi jatkossa olla pitkälti toista- tai jopa kolmatta tuhatta euroa vuodessa.

Ajoneuvoveron raju korottaminen lisäisikin aineiston mukaan suuripäästöisiä autoja omistavien yritysten ja kotitalouksien kustannuksia, mikäli halua tai mahdollisuutta ajoneuvon vaihtamiseen ei olisi.

Vanhimmat ja suuripäästöisimmät autot sijaitsevat Itä- ja Länsi-Suomessa sekä pohjoisessa. Näin ollen myös veronkorotuksen vaikutukset olisivat siten suurimmillaan nimenomaan näillä alueilla.

Ajoneuvoverojen kolminkertaistaminen kasvattaisi puolestaan VTT:n arvion mukaan valtion verotuloja noin 1,7–1,8 miljardilla eurolla vuodessa.

Hiilidioksidipäästöjä kyseinen toimenpide taas vähentäisi 0,008–0,230 megatonnia, riippuen tosin huomattavasti siitä, kuinka paljon vanhoja suuripäästöisiä autoja poistettaisiin liikennekäytöstä joko romutettavaksi tai maasta pois vietäväksi.

    Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmä on julkaisemassa vielä tässä kuussa lopullisen suosituksensa siitä, millä keinoilla liikenteen päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Samalla selviää, mitä päästövähennyskeinoja ryhmästä lopulta ehdotetaan – tai ei ehdota.

    Juttua muokattu 19.10.2020 kello 14.47. Korjattu otsikon muotoilu. Ajoneuvoveron kolminkertaistamista ei ole varsinaisesti ehdotettu, vaan työryhmä on tehnyt asiasta vaikutusten arviointia.

    Osion tuoreimmat

    Luitko jo nämä?