Koeajo: Hybridipäivityksen kokenut ketterä ja sympaattinen Honda Jazz - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajo: Hybridipäivityksen kokenut ketterä ja sympaattinen Honda Jazz

Honda Jazzin neljäs mallisukupolvi löysi uuden sävelasteikon.

Uusi Jazz näyttää edelleen pieneltä, mutta aiempaa pidempi kori tuo entuudestaan väljään matkustamoon lisää ilmavuutta.­

18.10. 14:22

Jazzin kori on suunniteltu kauttaaltaan uusiksi. Samalla pituus on kasvanut viitisen senttiä. Vaikka yhdellä vilkaisulla auto ei näytä suurelta, Jazzia voi edelleen kutsua pienoiseksi tilaihmeeksi.

Jazzille leimallisia ominaisuuksia ovat yhä sisätilojen väljyys ja takaistuinten Magic Seats -toiminto, jonka avulla takapenkin istuinosan pystyy nostamaan helpottaakseen esimerkiksi korkean ruukkukasvin kuljettamista. Takapenkillä on hienosti tilaa kahdelle aikuiselle miehelle tai kolmelle viiksienkasvatusikään ehtineelle teinille.

Akseliväli on pidentynyt Jazzin mallihistorian aikana muutamilla senteillä.­

Myös edessä voi viihtyä. Ajoasennon saa mieluisaksi melko helposti, mutta joku voi kaivata hiukan laajempaa ohjauspyörän pituussäätöä. Näkyvyys on joka suuntaan on erinomainen.

Uusittu tietoviihdejärjestelmä on askel eteenpäin ja edustaa auton hintaluokassa kärkipäätä. Yhdeksäntuumaisen keskinäytön graafinen ilme on luettavuudeltaan esimerkillinen. Myös peruutuskameran tarjoaman kuvan tarkkuuteen voi olla tyytyväinen.

Kojelautaan on asemoitu kaksi hanskalokeroa. Reunoilta löytyvät mukitelineet.­

Uudistunut Honda Jazz tulee Eurooppaan vain hybridinä. Normi-Jazzin lisäksi tarjolla on pienellä maavaran lisäkorotuksella varustettu Crosstar.

Ohjauspyörän lämmityksen katkaisin on oikeassa paikassa.­

Puolitoistalitrainen bensiinimoottori pelaa yhteen kahden kompaktin sähkömoottorin kanssa. Tavallisesti hybridiautoissa sähkömoottori avustaa polttomoottoria, mutta Jazzissa polttomoottori tuottaa voimaa sähkömoottorille. Ajettaessa tätä ei huomaa.

Moottorit kehittävät yhdessä voimaa 80 kilowattia (109 hv) ja 253 newtonmetrin vääntömomentin. Ajaminen Jazzilla luo tunteen näppärästä ja ketterästä autosta. Ohjaus on kevyt, mutta samalla kyllin tunnokas. Noin 1,3-tonninen auto käyttäytyy käskettäessä yllättävänkin kuuliaisesti.

Takaistuimille mahtuvat isotkin ihmiset, vaikka etuistuimia pakitettaisiin reilusti.­

Ajosuunnanvalitsemisesta löytyy normaalin D:n lisäksi B-vaihtoehto, jonka aikaansaama moottorijarrutus ei erityisesti eroa D-asennon rullauksesta. Liike-energian talteenotto tuntuu olevan hyvässä kuosissa, sillä valmistajan ilmoittaman kulutuslukeman (4,5 l / 100 km) alittaminen ei tuota tuskaa.

Vaikka hybridi-Jazz ei ole sähköauto, pelkällä sähkövoimalla auto kulki parhaimmillaan yli 1,5 kilometriä.

Mittariston näkymä poikkeaa jonkin verran valtavirrasta, mikä ei ole huono asia.­

Maantienopeuksissa Jazz selviytyy kivuitta, joskin pientä paimentamista suuntavakaaseen etenemiseen pyrkiminen vaatii. Moottoriäänet nousevat selvästi kiihdytyksissä, mikä tuntuu sähköautoja kaihtavien mielestä olevan nykyään hyvä juttu.

Ajoergonomia on kunnossa, joskin ohjauspyörän syvyyssäätö voisi olla laajempi.­

Turvapuolta Honda voi markkinoida muun muassa vakiovarusteisiin kuuluvilla törmäystä lieventävä jarrutusjärjestelmällä, kaistanpitoavustimella ja kuolleen kulman avustimella.

Tavaratilan koko on 304 litraa, mutta takaistuimet kaatamalla löytyy tilaa 1205 litraa.­

Vielä sananen tila-ajattelusta. Matkustamon kaksi hanskalokeroa lisäävät tunnetta fiksusta suunnittelusta. Tavaratilan 298 litran koko ei ole kummoinen, mutta penkkejä kaatamalla se kasvaa 1 205 litraan. Takapenkin selkänojan voi kaataa siten, että lattiataso pysyy melko tasaisena peräluukusta etuistuimille asti. Näin myös hetkelliset isot kuljetustarpeet hoituvat.

Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid e-CVT Executive

  • Moottori R4, 1 498 cm³, 72 kW (97 hv)/5 500–6 400 r/min, 131 Nm/4 500–5 000 r/min

  • Sähkömoottori 80 kW (109 hv), 253 Nm

  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s, huippunopeus 175 km/h

  • Kulutus 4,6 l/100 km 95E10

  • CO2-päästöt 104 g/km

  • Voimansiirto A1, etuveto Mitat p 4 044, l 1 966, k 1 526 mm, akseliväli 2 517 mm, omamassa 1 304 kg, tavaratila 304–1 205 l, tankki 40 l

  • Hinta 27 264 euroa

Kiitämme

Sisätilojen väljyyttä ja muunneltavuutta

Vähäistä kulutusta

Moitimme

Moottorin karkeahkoa ääntelyä

Laimeaa muotoilua

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?