Citroën vihdoin piuhan päähän – ”odotettu kuin kuuta nousevaa” - Autot - Ilta-Sanomat

Citroën vihdoin piuhan päähän – ”odotettu kuin kuuta nousevaa”

Citroën saa pistokehybridin mallistoonsa.

Uusi Citroën C5 Aircross Plug-in-hybrid taittaa matkaa sähköllä parhaimmillaan 50 kilometriä. Se on kelpo matka, kun ottaa huomioon, että Suomessa keskimääräinen ajosuorite on nykyisin 51 kilometriä päivässä.­

17.10. 7:03

Jos ja kun rehellisiä ollaan, ranskalaiset autot ovat Suomessa edelleen tietynlainen poikkeavien vaihtoehto, ikään kuin Citroënin, DS:n, Peugeot’n tai Renault’n kulkineekseen valitseminen osoittaisi jonkinlaista henkistä heikkoutta.

Sen vuoksi esimerkiksi Citroën ei yllä meillä myyntitilastojen kärkipaikoille. Silti ajatus valtavirrasta poikkeamisen vierastamisesta istuu huonosti tähän päivään, monimuotoisuuden kunnioittamisen aikaan.

Pistoke-Citroën ei juurikaan uhraa muunneltavuutta tai tilantarjontaa sähköistymisen myötä. Autossa on edelleen kunnon tavaratila.­

Toinen kuva syntyy, kun katsotaan koko Euroopan myyntitilastoja: Citroën myi viime vuonna reilut 627 000 henkilöautoa, jolla lohkesi tilastossa 12. sija. Taakse jäivät reilun puskurin turvin muun muassa Kia, Nissan, Volvo ja Mazda. Tämä on monelle varmasti yllätys. Suuri eurooppalainen autojen ostajakunta katsoo maailmaa ja automerkkejä ”sillä silmällä” eri tavoin kuin pienessä Suomessa.

Citroën myy Suomessa kuluvan vuoden loppuun mennessä kappalemääräisesti enemmän autoja kuin viime vuonna. Uutta puhtia mallistoon ”Sitikalla” tuo upouusi C5 Aircross Plug-in-hybrid, eli tämän päivän hittituote, pistokehybridi. Se on merkin ensimmäinen sähköistynyt henkilöautomalli Suomessa, ja uutta hybridivoimalinjaa onkin jo odotettu Sitikka-leirissä kuin kuuta nousevaa.

Citroënin mukavuusistuimet ovat kutsuvan näköiset. Istuimissa on 15 millin pehmeä päällikerros, tukeva runkorakenne eikä lainkaan jousia.­

Ohjaamo on käytännössä ennallaan. Citroën pyrkii harmoniseen ajotunnelmaan, mik lisää matkustusmukavuutta.­

C5 Aircross -pistokehybridi on Citroënille tärkeä malli, josta odotetaan maassamme ensi vuodelle peräti puolikasta markkinaosuutta mallin myyntipotista. Toistaiseksi C5 Aircrossissa dieselin osuus on ollut noin puolet myynnistä. Pistokehybridin uskotaan nakertavan pottia niin perusbensiinin kuin dieselinkin suosiosta.

Citroënin brändi perustuu mukavuuden ympärille, ja se määrittää myös uutta mallia. Tärkeimpiä mukavuutta lisääviä ominaisuuksia ovat jousitussäädöt, istuimet ja kognitiivinen ergonomia.

Takana on kolme erillistä, yhtä leveää ja muunneltavaa istuinta.­

Iskunvaimennus on C5 Aircross -pistokehybridissä toteutettu yksinkertaisella, sähköohjauksesta vapaalla tavalla: käytännössä mukavuusominaisuus on sisäänrakennettu iskunvaimentimiin. Tätä tukee myös hiljainen sähköajo – optimiolosuhteissa 50 kilometriä. – ja täysimääräinen vääntö heti liikkeellelähdössä.

Istuimiin Citroën tahtoo panostaa paljon paukkuja. Ne näyttävät houkuttavilta, ja sohvamaisissa etuistuimissa on erityinen 15 millimetrin ylin pehmeämpi rakennekerros, jonka alla vaikuttaa tukevampi muotoelementti. Lyhyellä ensitestillä nahkaverhoiltu kuljettajan istuin ei missään nimessä tuntunut liian pehmeältä.

Ajotiloja on tarjolla kolme: sähkö-, hybridi- ja urheilullinen. Lisäksi käyttöliittymää selaamalla esiin saa myös E-save-ajotilan, jolla sähköä saadaan säästettyä. Ohjaustuntumaltaan sähköistetyn C5 Aircrossin kasvanut omamassa tuntuu ajossa tietynlaisena tanakkuutena, mutta ohjaustuntuma on edelleen kevyenpuoleinen, tosin samalla neutraali ja helppo hallittava.

Kahdeksantuumainen värikosketusnäyttö on vakiovaruste, ja se on integroitu siististi kojelautaan.­

Entäpä jousitusmukavuus? Kaupunkiajossa C5 Aircross -pistokehybridi nielee nätisti erilaisia kuhmuja ja kuoppia, ja mukulakivipätkätkin ylittyvät siististi.

Teiden poikittaiset saumat auto kuitenkin tunnistaa selkeinä, eikä ajossa muodostu varsinaista taikamattofiilistä, josta monet aiemmat isot Sitikat ovat olleet tunnettuja. Kaiken kaikkiaan auto tuntuu tien päällä herrasmiesmäisen sivistyneeltä.

Pistokehybridin hyviä ominaisuuksia ovat esilämmitys ja -jäähdytys sekä ajastettu lataus. Ne kaikki onnistuvat joko autosta sisältä tai kännykkäsovelluksella.

Lämpötilan esisäätö onnistuu vaikka auto ei olisi latauksessa, kunhan akuston latausta on jäljellä 20 prosenttia. Teknisesti toteutus on ratkaistu 5 kW:n sähkövastuksella ja erityisellä vesikierrolla.

Jostain syystä Sitikalla ollaan sitkeästi sitä mieltä, että tasanopeussäätimen kytkimien tulee olla piilossa ohjauspyörän puolan takana. Ihanan hankalaa!­

Leikillisesti voidaan sanoa, että autossa on siis mukana sekä sähkökiuas että jääkaappi. Liikkeelle lähtiessä polttomoottori käynnistyy kuitenkin aina kun lämpötila on nollassa tai alle sen.

Vetotöistä kiinnostuneille kerrottakoon, että auton suurin jarrullinen vetopaino on 1 300 kiloa.

Sähköistyminen ei juuri konehuoneessa näy. Momentinmuunnin on tässä autossa korvattu märällä monilevykytkimellä.­

Citroën C5 Aircross Plug-In-Hybrid 225 Shine Launch Edition ë-EAT8 Aut.

  • Moottori R4, 1 598 cm³, turbo, 133 kW (181 hv)/5 500 r/min, 300 Nm/3000 r/min

  • Sähkömoottori 80 kW (110 hv), 320 Nm

  • Järjestelmän yhteisteho 165 kW (225 hv), 360 Nm

  • Ajoakuston kapasiteetti 13,2 kWh (brutto)

  • Latausaika 7 h 25 min (8 A)

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,7 s, huippunopeus 225 km/h

  • Kulutus 1,4 l/100 km 95E10

  • CO2-päästöt 32 g/km

  • Voimansiirto A8, etuveto Mitat p 4 500, l 1 969, k 1 654 mm, akseliväli 2 730 mm, omamassa 1 770 kg, tavaratila 460–1 510 l, tankki 43 l

  • Hinta 42 355 euroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?