Kuljetusala vastustaa liikenne­työryhmän raporttia – ”Vakavia seurauksia Suomen teollisuudelle” - Autot - Ilta-Sanomat

Kuljetusala vastustaa liikenne­työryhmän raporttia – ”Vakavia seurauksia Suomen teollisuudelle”

Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry (SKAL) ei hyväksy liikenne- ja viestintäministeriön fossiilittoman liikenteen työryhmän loppuraportin sisältöä.

SKAL on yhdessä liikenne- ja kuljetusalojen järjestöjen kanssa jättänyt eriävän mielipiteen fossiilittoman liikenteen työryhmän raporttiin.­

14.10.2020 13:55

SKAL ilmoittaa sitoutuvansa liikenteen päästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä, mutta ei mihin tahansa hintaan. SKAL ei hyväksy raporttia, jonka pääasiallisina päästövähennyskeinoina nähdään polttoaineveron korotusten tai liikenteen kansallisen päästökaupan kaltaiset toimet, joilla lisättäisiin merkittävästi elinkeinoelämän kustannuksia.

Päästöjen vähentämisen ja Suomen kilpailukyvyn ei tarvitse olla ristiriidassa, SKAL ilmoittaa tiedotteessaan.

SKAL perustelee tyytymättömyyttään muun muassa siksi, että raportista puuttuu tiestön kunnon parantamisen vaikutus päästöjen vähentämiseen. Lisäksi raportti antaa SKAL:n mukaan väärän kuvan polttoaineveron korotusten vaikutuksesta päästöjen vähentämiseen ja vähättelee niiden vaikutusta Suomen kilpailukykyyn.

Raportin päästövähennyksistä 60 prosenttia esitetään saavutettavan polttoaineiden hinnan korotuksilla joko kansallisen päästökaupan tai polttoaineveron korotuksen kautta. Jotta päästövähennykset saavutettaisiin tämän mekanismin kautta, vaatisi se todella suuret korotukset polttoaineen hintoihin nopealla aikataululla, SKAL arvioi. Tällä olisi vakavia seurauksia Suomen teollisuudelle. Näitä vaikutuksia ei ole raportissa riittävästi arvioitu, SKAL ilmoittaa.

Toukokuussa 2020 SKAL julkaisi yhdessä liikenteen ja kuljetusalan kumppanijärjestöjen kanssa oman vähäpäästöisen liikenteen tiekarttansa, jossa esitettiin konkreettisia keinoja liikenteen 1,4 miljoonan hiilidioksiditonnin vähentämiseksi. Keskeisinä keinoina esitettiin muun muassa tieverkon kunnossapidon parantamisen sekä logistiikan ja kuljetusten digitalisaation.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?