Vanhanen täsmentää ideaansa liikenteen verotuksesta: Ei erillisiä alueellisia ruuhkamaksuja - Autot - Ilta-Sanomat

Vanhanen täsmentää ideaansa liikenteen verotuksesta: Ei erillisiä alueellisia ruuhkamaksuja

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen tarkentaa ministeriön verkkosivuilla ehdotustaan liikenteen verotuksen muuttamisesta.

Ensi maaliskuussa valmistuu liikenteen tulevaisuuden verotusta käsittelevän työryhmän mietintö. Vanhanen on ehdottanut, että osana liikenneverotuksen tulevaisuustyötään työryhmä rakentaisi myös pitkän aikavälin mallia, jossa vero määräytyisi kuljetun matkan mukaan.­

14.10. 10:01

Matti Vanhanen (kesk) kirjoittaa, että hänen esittämässään mallissa yksityisen mökkitien kilometreistä ei veroa tulisi välttämättä lainkaan maksettavaksi, ”mutta ajometreistä verotettaisiin sitäkin enemmän ajaessani suuren ostoskeskuksen takia rakennettuun kalliiseen eritasoliittymään.”

Vanhanen puhui hahmotelmastaan ensi kerran viime lauantaina Yleisradion Ykkösaamu-ohjelmassa. Vanhasen idean mukaan polttoaineiden verotus korvattaisiin ainakin pääosin ajettuihin kilometreihin perustuvalla verolla.

Ajatuksen taustalla kummittelee paikannusjärjestelmä, jollaisia on aiemminkin ehdotettu ja hyvin nopeasti myös tyrmätty.

Vanhanen kirjoittaa, että hänen mallinsa antaisi myös mahdollisuuksia suosia joukkoliikennettä sen mukaan, miten joukkoliikenne todellisuudessa tarjoaa vaihtoehtoja oman auton käytölle.

”Luonnollisesti on selvää, että tämän rinnalla ei tarvittaisi erillisiä alueellisia ruuhkamaksuja vaan kunnat olisivat tavalla tai toisella tässä mukana ja vastaavasti saisivat edelleen valtion yleiskatteellista rahoitusta,” Vanhanen kirjoittaa.

Autoliitto tyrmäsi tuoreeltaan Vanhasen ehdotuksen.

– Autoilun verotukseen ei tarvita kallista satelliittiperusteista järjestelmää. Aluepolitiikka voidaan hoitaa muullakin verotuksella. Mikäli autoilijoilta kerättäviä veroja halutaan poliittisilla päätöksillä muuttaa aluepainotteisiksi, niin se voidaan toteuttaa ajoneuvoveron porrastamisella. Näin toimii myös lakisääteinen liikennevakuutus. Tähän ei tarvita satojen miljoonien investointeja ja kymmenien miljoonien jatkuvia operointikustannuksia, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoi.

Liikenne kaikkine veroineen tuottaa valtion kassaan vuosittain noin kahdeksan miljardia euroa. Se on noin kaksi miljardia enemmän kuin kansalaisten valtion tulovero palkoista ja eläkkeistä, Vanhanen muistuttaa kirjoituksessaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?