Sähkönsiirtokapasiteetin riittävyys on itse sähköenergian riittävyyden ohella eräs sähköautokeskustelun vakioaiheista.
Eli miten on, riittääkö nykyinen siirtokapasiteetti massojen sähköautoiluun vai onko edessä suuren luokan ongelmia?
Sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, Suomen Autoteknillinen Liitto SATL ry:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan suomalaista asiantuntijaa vastaavat tähän kysymykseen seuraavasti:
”Koko valtakunnan tasolla riittää. Joitakin yksittäisiä pullonkauloja voi tulla, mutta sitä vähemmän, mitä useampi latausjärjestelmä rakennetaan älykkääksi. Tällöin lataus voidaan ajastaa tapahtumaan silloin, kun kapasiteettia on tarjolla, käytännössä siis yöllä.”
”Pullonkauloja saattaa tulla esimerkiksi yksittäisten muuntopiirien jakelumuuntajien kohdalla. Tällöin muuntaja voidaan vaihtaa kokoa suurempaan – näin on jo meneteltykin esimerkiksi maalämpöpumppujen yleistyttyä maaseudulla. Kaukolämmön piirissä olevilla asuinalueilla taas sekä sähköliittymissä että jakelumuuntajissa on pikemminkin ylikapasiteettia kuin pulaa kapasiteetista.”
Lisää kyseisen joukon ratkottavaksi päätyneitä sähköautokysymyksiä vastauksineen löydät oheisista linkeistä.
Lähde: Suomen Autoteknillinen Liitto (2020): Kysymyksiä sähköautoista – SATL:n asiantuntijat vastaavat