Kestääkö Suomen sähköverkko, jos autokanta muuttuu kokonaan täyssähköiseksi? - Autot - Ilta-Sanomat

Kestääkö Suomen sähköverkko, jos autokanta muuttuu kokonaan täyssähköiseksi?

Kaikki energiaverkon muuntopiirit eivät ole vielä täysin valmiita sähköautojen laajamittaiseen lataamiseen.

Kaikki Suomen sähköverkon osat eivät vielä ole aivan täysin valmiita liikenteen massasähköistykseen. Mitään suuria ongelmia ei kuitenkaan ole näköpiirissä.

9.10.2020 14:30

Sähkönsiirtokapasiteetin riittävyys on itse sähköenergian riittävyyden ohella eräs sähköautokeskustelun vakioaiheista.

Eli miten on, riittääkö nykyinen siirtokapasiteetti massojen sähköautoiluun vai onko edessä suuren luokan ongelmia?

Sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, Suomen Autoteknillinen Liitto SATL ry:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan suomalaista asiantuntijaa vastaavat tähän kysymykseen seuraavasti:

”Koko valtakunnan tasolla riittää. Joitakin yksittäisiä pullonkauloja voi tulla, mutta sitä vähemmän, mitä useampi latausjärjestelmä rakennetaan älykkääksi. Tällöin lataus voidaan ajastaa tapahtumaan silloin, kun kapasiteettia on tarjolla, käytännössä siis yöllä.”

”Pullonkauloja saattaa tulla esimerkiksi yksittäisten muuntopiirien jakelumuuntajien kohdalla. Tällöin muuntaja voidaan vaihtaa kokoa suurempaan – näin on jo meneteltykin esimerkiksi maalämpöpumppujen yleistyttyä maaseudulla. Kaukolämmön piirissä olevilla asuinalueilla taas sekä sähköliittymissä että jakelumuuntajissa on pikemminkin ylikapasiteettia kuin pulaa kapasiteetista.”

Lisää kyseisen joukon ratkottavaksi päätyneitä sähköautokysymyksiä vastauksineen löydät oheisista linkeistä.

Lähde: Suomen Autoteknillinen Liitto (2020): Kysymyksiä sähköautoista – SATL:n asiantuntijat vastaavat

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?