Volkswagen Passatin mäntä halkesi ja hinta kaksinkertaistui – lopulta asiaa selvitettiin aina hovioikeudessa asti - Autot - Ilta-Sanomat

Volkswagen Passatin mäntä halkesi ja hinta kaksinkertaistui – lopulta asiaa selvitettiin aina hovioikeudessa asti

Männän halkeaminen vei auton ostajan ja myyjäliikkeen käräjäsaliin saakka, kun ostaja vaati liikettä korvaamaan vaurion. Episodin aikana epäiltiin myös niin sanottua lastuttamista.

Riita koski jokseenkin kuvan kaltaista ajoneuvoa. Myyjäliike vaati ostajan nostamaa kannetta kumottavaksi, koska katsoi, että varanvastuu autosta oli siirtynyt jo omistajalle. Lopulta käytetyn Passatin hinta lähes kaksinkertaistui riidan johdosta, kun oikeudesta tuli myyjäliikkeelle noin 20 000 euron lasku.­

9.10.2020 11:25

Tapaus lähti liikkeelle, kun VW Passat Variant Highline 1,4 TSI -mallisesta autosta tehtiin kaupat elokuussa 2018. Autolla oli ajettu tuolloin 54 000 kilometriä, ja sen vuosimalli oli 2014.

Ostaja maksoi autosta 21 990 euroa.

Auto oli ollut uudella omistajalla puoli vuotta, kun kojelaudan merkkivalo alkoi palaa. Huollossa selvisi, että yksi mäntä oli haljennut ja naarmuttanut moottorin seinämää. Myyjäliike sai ostajalta saman tien tiedon vaurioista.

Myyjä kiisti vastuunsa ja ilmoitti, että kyse on valmistajan suunnittelu- tai valmistusvirheestä ja vastuu kuuluu maahantuojalle.

Ostajan mielestä auto ei vastannut kunnoltaan sitä mitä oli sovittu. Ostajan näkemys oli, että myyjä oli myynyt virheettömänä auton, jossa oli virhe jo kauppaa tehtäessä. Hänen mukaansa männän käyttöikä on 200 000 kilometriä ja Passatilla oli ajettu vasta 66 000 kilometriä.

Kun myyjäliike ei ollut halukas maksamaan auton remonttia, nosti ostaja kanteen. Hän vaati lähes 5 000 euron vahingonkorvauksia ja ansionmenetyksiä sekä noin 10 000 euron oikeuskulujaan.

Myyjä kiisti kanteen. Hänen mukaansa auto oli vaurioitunut vasta sen jälkeen, kun vaaranvastuu oli jo ostajalla. Kaupanteosta oli kulunut jo hieman yli puoli vuotta.

Oliko autoa lastutettu?

Myyjä kiisti kanteen myös sillä perusteella, että ajoneuvon vikamuistissa oli tieto liian rikkaasta seoksesta, mikä oli viesti moottoriohjainlaitteen ohjelman muuttamisesta eli niin sanotusta lastuttamisesta. Ohjelmoinnin muutos saattoi myyjän mukaan tuhota männät liian suuren rasituksen vuoksi.

Käräjäoikeus toteaa ratkaisussaan todistajien lausuntoon perustuen, että auton moottorin käyttöiäksi yleisesti ilmoitetaan 200 000 kilometriä ja sitä kuluttajakin odotti. Auto ei vastannut odotuksia, ja oikeus totesi, että autossa oli virhe.

Todistajien kertomukseen vedoten oikeus totesi, ettei ostaja maallikkona ollut muuttanut moottoriohjainlaitteen ohjelmaa eikä ostaja ollut aiheuttanut autossa ilmi tullutta virhettä.

Käräjäoikeus arvioi, että virhe oli autossa jo, kun vaaranvastuu siirtyi omistajalle ja mäntävaurio johtui moottorin heikosta kestävyydestä. Ostajalla oli oikeus virhettä vastaavaan hinnanalennukseen.

Myyjäliikkeen on maksettava ostajalle kauppahinnan alennusta 3 300 euroa, vahingonkorvausta 400 euroa ja ansionmenetyksiä 300 euroa.

Koska myyjäliike hävisi riidan, liikkeen on maksettava kaikki oikeudenkäyntikulut, jotka ovat yhteensä noin 16 000 euroa.

Käräjäoikeuden viime heinäkuussa antama ratkaisu ei tyydyttänyt myyjää. Riita meni siten edelleen Helsingin hovioikeuteen, joka ei myöntänyt jakokäsittelylupaa eli käräjäoikeuden tuomio jää voimaan. Oikeus ratkaisi asian keskiviikkona.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?