Suomi siirtyi yksityisautoihin ja etätöihin – siksi eilen jaettiin 100 miljoonan euron koronatuki, joka jakaantui suhteessa 9/15/76 - Autot - Ilta-Sanomat

Suomi siirtyi yksityisautoihin ja etätöihin – siksi eilen jaettiin 100 miljoonan euron koronatuki, joka jakaantui suhteessa 9/15/76

Joukkoliikenteelle koronatilanteen vuoksi myönnetyllä sadan miljoonan euron lisätuella korvataan ennen muuta suurten ja keskisuurten kaupunkiseutujen lipputulojen menetyksiä. Lisäksi tuetaan joukkoliikenteen kehityshankkeita.

Matkustajien katoaminen romahdutti lipputulot. Nyt vajetta paikataan valtion tuella eli käytännössä lainalla ja verovaroilla.­

1.10. 10:10

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom teki joukkoliikenteen koronatuen päätökset 30. syyskuuta 2020. Joukkoliikenteelle myönnetyllä yhteensä 100 miljoonan euron koronarahoituksella tuetaan nyt ennen muuta palvelutason eli käytännössä vuoromäärän turvaamista koronatilanteen pitkittyessä.

Lisäksi tuella pyritään varmistamaan nykyisten joukkoliikenteen kehittämishankkeiden jatkuvuus sekä edistetään jossain määrin myös uusia kehittämistoimenpiteitä.

Tuki on katsottu välttämättömäksi, sillä joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat koronaepidemian myötä romahtaneet. Käytännössä joukkoliikennettä aiemmin käyttäneet kansalaiset ovat siirtyneet suurin joukoin muun muassa yksityisautoihin sekä etätöihin ja etäopiskeluun.

Euromääräisesti suurimmat lipputulomenetykset ovat Traficomille tulleiden hakemusten mukaan tapahtuneet suurissa kaupungeissa eli Helsingin seudun liikenteen (HSL) alueella, Tampereella, Turussa ja Oulussa.

– Koronatilanne on haastanut joukkoliikenteen toimijat aivan uudella tavalla ja toivommekin pystyvämme tukemaan alaa omalta osaltamme mahdollisimman tehokkaasti. Nyt myönnetyt avustukset auttavat osaltaan lipputulojen menetyksiin sekä kehityshankkeiden edistämiseen tässä uudessa tilanteessa, sanoo Traficomin ylijohtaja Jarkko Saarimäki tiedotteessa.

Suuret kaupungit saavatkin sadan miljoonan potista yhteensä peräti 76 miljoonaa euroa, minkä lisäksi keskisuurille kaupungeille myönnettiin tukea yhteensä yhdeksän miljoonaa euroa.

Tätä pienemmät joukkoliikennetoimijat taas saavat rahansa (yhteensä 15 miljoonaa euroa) alueellisten ELY-keskusten kautta.

Koronatuen lisäksi Traficom tulee myöntämään nyt tuetuille tahoille myös valtionavustusta ”joukkoliikenteen palvelutason kehittämiseen ja ilmastoperusteisiin toimenpiteisiin sekä joukkoliikenteen digitalisaatioon ja kehittämiseen”.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?