Henkilöautoilun rajoittamista tutkinut selvitys väläyttää Suomen liikenteeseen uusia keinoja – ”Tottelemattomuudesta seuraa maksu” - Autot - Ilta-Sanomat

Henkilöautoilun rajoittamista tutkinut selvitys väläyttää Suomen liikenteeseen uusia keinoja – ”Tottelemattomuudesta seuraa maksu”

Liikenteen ympäristövyöhykkeen laajentaminen on tulossa Helsingin poliittiseen päätöksentekoon vielä tämän vuoden puolella.

Europäästöluokkapohjainen henkilöautoliikenteen rajoittaminen pitäisi IS:n lukemien dokumenttien mukaan kytkeä tiemaksuihin, sillä puhtaasti omana toimenpiteenään rajoitusten toteutettavuuteen liittyy ”merkittäviä teknisiä ja taloudellisia kysymyksiä”.

28.9.2020 10:34

Moni tuskin tietää, että Helsingissä on otettu jo vuonna 2010 käyttöön liikennettä koskeva ympäristövyöhyke, joka kattaa kantakaupungin alueen Hakamäentiestä etelään. Kyseinen ympäristövyöhyke on Suomessa lajissaan ensimmäinen ja rajoittaa toistaiseksi ainoastaan osaa joukkoliikenteestä sekä jätteenkuljetuksia.

Ympäristövyöhykkeen laajentaminen henkilöautoliikenteen puolelle on kuitenkin jo alkanut.

Toteutussuunnittelussa olevat uudet rajoitukset koskevat ainakin tässä vaiheessa vain alueellista nastarenkaiden käyttökieltoa, mutta muutakin saattaa olla tulossa.

Tämä selviää Helsingin kaupungin konsulttiyritys FLOU Oy:ltä (alikonsulttinaan Kaupunkitutkimus TA Oy) tilaamasta selvityksestä, jossa erilaisia liikenteen rajoitusajatuksia on ruodittu yhteensä 73 sivun verran.

Koko maan ja erityisesti Suomen suurimpien asutuskeskusten kannalta IS:n lukemien papereiden ehdottomasti mielenkiintoisinta yleisantia ovat maininnat uusista, autojen päästöluokkaan perustuvista ajorajoituksista:

”Jos halutaan, että henkilöautoliikenteen Euro-luokkapäästörajoitukset toteutettaisiin maksuperusteisesti, tulee maksu yhdistää mahdolliseen tiemaksujärjestelmään”, Helsingin ympäristövyöhykkeen laajentamismahdollisuudet -niminen dokumentti toteaa varsin suorasanaisesti.

Tiemaksuun kytkeminen on selvityksen mukaan tarpeen, sillä henkilöautoliikennettä koskevia Euro-päästöluokkarajoituksia ”on hankala perustella Helsingin kontekstissa, koska kaupungin ilmanlaatu on kansainvälisesti verrattuna hyvällä tasolla”.

Ja jos henkilöautojen päästöluokkaan perustuvia rajoituksia otettaisiin tulevien tiemaksujen myötä käyttöön, valvoisivat niitä todennäköisesti poliisi ja pysäköinninvalvonta:

”Tottelemattomuudesta seuraa maksu. Valvonnan toteuttamista tulee jatkoselvittää tarpeen vaatiessa”, konsulttien ja kaupungin virkamiesten yhdessä kirjoittamassa ympäristövyöhykepaperissa todetaan.

Koko Suomen liikennettä odottavan päästömurroksen näkökulmasta kiintoisaa on sekin, että selvityksessä on mukana myös kokonaan nollapäästöisten ajoneuvojen vyöhyke.

Se tarkoittaisi toteutuessaan käytännössä vain sähköautoille sekä kävelylle ja pyöräilylle sallittuja alueita, joissa fossiilisia polttoaineita hyödyntävät ajoneuvot eivät olisi välttämättä lainkaan sallittuja edes jakelu- ja muussa ammattiliikenteessä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?