Suomessa kokeillaan ensi kerran kaistakohtaisia nopeusrajoituksia – ”voidaan pitää 20 km/h korkeampana” - Autot - Ilta-Sanomat

Suomessa kokeillaan ensi kerran kaista­kohtaisia nopeus­rajoituksia – ”voidaan pitää 20 km/h korkeampana”

Kaistakohtaisesti vaihtuvia nopeusrajoituksia tulee aluksi ykköstielle Helsingin päähän.

Kaistakohtaisia nopeusrajoituksia testataan tämän vuoden lopussa. Hankkeen valmistuttua vaihtuvat nopeusrajoitukset tulevat Väyläviraston mukaan käyttöön valtatie 1:llä koko matkalla Helsingistä Turkuun.

28.9.2020 9:20

Kyseessä on Väyläviraston hanke ”Vt 1 Kehä III–Munkkivuori”. Vaihtuvat nopeusrajoitukset tulevat Turunväylälle, vilkkaimmin liikennöidyille Kehä I:n ja Kehä II:n väliselle 15 kilometrin pituiselle tieosuudelle.

Tällä osuudella voidaan eri kaistoille näyttää yhtä aikaa eri nopeusrajoituksia esimerkiksi silloin, kun liikenne uhkaa ruuhkautua erkaneville rampeille johtavilla kaistoilla. Tällöin nopeusrajoitusta alennetaan ruuhkautuvilla kaistoilla ennakoivasti. Näiden kaistojen nopeusrajoitus voidaan pitää 20 km/h korkeampana kuin ruuhkautuvilla kaistoilla.

Uusi liikenteenhallintajärjestelmä ja nopeusrajoitusmerkit on tarkoitus ottaa käyttöön tammikuussa 2021. Hankkeen kustannusarvio on 4,5 miljoonaa euroa. Kustannukset jaetaan Väyläviraston ja Espoon kaupungin kesken.

Ruuhkien sekä sää- ja keliolosuhteiden perusteella ennakoivasti ohjattavat vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit toteutetaan valtatielle 1 välille Kehä III–Munkkivuori noin 15 kilometrin matkalle.

Hankkeen valmistuttua vaihtuvat nopeusrajoitukset tulevat käyttöön valtatie 1:llä koko matkalla Helsingistä Turkuun.

– Vaihtuvien nopeusrajoitusten avulla liikenteen sujuvuus paranee. Nopeusrajoitus pidetään korkeimpana mahdollisena aina, kun olosuhteet sen sallivat, eikä pysyvää nopeusrajoitusta tarvitse laskea. Korkeampi nopeusrajoitus tarkoittaa tienkäyttäjien kannalta nopeampaa matka-aikaa, kertoo projektipäällikkö Marja Wuori tiedotteessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?