Veljekset kuin ilvekset – IS:n koeajossa uudistuneet Renault Trafic sekä Nissan NV300 - Autot - Ilta-Sanomat

Veljekset kuin ilvekset – IS:n koeajossa uudistuneet Renault Trafic sekä Nissan NV300

Tonniluokan Renault- ja Nissan-pakut saivat uuden automaattilaatikon. Kiinnostava lisä Renault-mallistoon on myös uusi 9-paikkainen itsestäänvaihtava pikkubussi.

Ulkoisesti Renault Trafic on muuttunut vain hieman. Tästä kulmasta selkein ero vanhaan löytyy led-ajovaloista, joissa on nyt merkin henkilöautoista tuttu c-kuvio. Myös maskissa loistaa entistä enemmän kromia. Joka on toki oikeasti vain muovia.­

26.9. 11:48

Uutta ilmettä keulaan sekä erilaisia teknisiä uudistuksia, joista suurimpana ja tärkeimpänä uusi automaattivaihteisto. Siinä suunnilleen pähkinänkuoressa Renaultin ja Nissanin tonniluokan pakettiautotuotteiden tuoreimmat kuulumiset.

Ajoimme mainituista molemmat – Renaultin 9-hengen tehdasbussina ja Nissanin umpipakuna.

Teknisesti autot ovat keskenään erittäin identtisiä, mutta eroavaisuuksia löytyy pikkubussin ja umpikylkipakun luonnollisesti täysin erilaisten takasisustaratkaisujen ohella myös mallistosta, varusteista, takuusta (Renault 4 vuotta/100tkm, Nissan 5 vuotta/160tkm), huolto- ja myyntiverkostosta sekä toki kokonaisuuden tarkasta hinnoittelustakin.

Edestä Nissanin erottaa Renaultista käytännössä vain mas- kista. Jopa itse puskuri on täysin sama kuin sisarmallissa.­

Teknisistä uutuuksista tärkein on siis itsestään vaihtava vaihdelaatikko, jota ei ole ollut aiemmin saatavilla. Nyt kuitenkin on, nimittäin kahden tehokkaimman eli 145- ja 170-hevosvoimaisten moottorivaihtoehtojen yhteyteen. Renaultissa keppivaihteisto on 170-heppaisessa koneessa aina vakiovaruste, mutta tehokkaimman Nissanin saa halutessaan myös manuaalilaatikon kera.

Reilu liukuovi imaisee lävitseen myös täysimittaiset kuormalavat.­

Kummassakin ajetussa autossa Renault-Nissanin uusi automaatti toimii kaikin puolin mainiosti, eli voimaa on tarjolla käytännössä kaikkiin tyypillisiin ajotilanteisiin riittävästi.

Automaatti helpottaa myös keskimatkustajan tilannetta, kun kuljettajan ei tarvitse koko ajan huitoa kyytiläisen polvia.­

Uusi laatikko ei ilahduttavasti kyykähdä edes raskaalla kuormalla, minkä ohella autot tuntuvat pakettiautopohjaisiksi tuotteiksi muutenkin varsin hyviltä ja mukavilta ajettavilta.

Ohjauksessakin on riittävää vanhanaikaista tuntoa.

Käytännössä identtiset ohjaamot ovat uudistuksista (kuten päivitetystä tietoviihdejärjestelmästä sekä älypuhelinliitettävyydestä) huolimatta jo ripauksen vanhanaikaisia, mutta kylläkin yhä melko toimivia.

Tavaratila näyttää isolta, mutta tulee pitkässäkin versiossa äkkiä täyteen jos mukana on vaikkapa yhdeksän urheilukassia.­

Suurin miinus lohkeaa tietoviihteen yhä osittain oudosta logiikasta sekä kuljettajan istuimesta, joka ei edelleenkään edusta säädettävyydeltään aivan pakettiautosaran huippua.

Ohjaamon kahden istuttavan penkin saa ilahduttavasti nostettua myös ylös, minkä jälkeen jakkaran alta paljastuu iso lisätavaratila.

Valkoisessa kaappiversiossa tavaratila on – no, asiallinen ja odotetunlainen pakettiauton tavaratila. Mainittavaa löytyy lähinnä lisävarusteisesta sisävalaistuksesta, joka edustaa nykyaikaista eli hyvin kirkasta laatua.

Mittariston vihreä taloudellisuusvalo muuttuu kovemmissa kiihdytyksissä keltaiseksi.­

Renaultin tehdasbussiversio Passenger (jollaista Nissanilla ei siis ole tarjota) on puolestaan matkustamoltaan ennemminkin muovisen käytännöllinen kuin viimeisen päälle viimeistellyn ylellinen.

Matkustusrivien keskipaikoillakin on mukavasti tilaa.­

Matkustajamalliin voikin kuvitella pörssifirman johtokuntaa helpommin vaikkapa suurperheen tai ihan tavallisten taksiasiakkaiden käyttöön. Istuinten poistaminen tai pienemmäksi taittelu ei kuitenkaan suju aivan parhaiden tila-autokäytänteiden mukaan, eli tällaisenaan henkilö-Renault sopii ehkä parhaiten käyttöön jossa istuimia ei koko ajan poisteta tai siirrellä.

Kolmannen matkustusrivin taakse jäävä tavaratila on Passengerissa riittävä, muttei täydellä 9-hengen kuormalla todellakaan enää mitenkään ruhtinaallinen, vaikka pitkässä pakussa niitä kokonaiskuutioita sinänsä toki löytyy.

Tekniset tiedot

Renault Trafic Passenger dCi 170hv EDC L2H1 1+8

  • Moottori R4, 1997 cm³, twin turbo, 125 kW (170 hv)/3500 r/min, 380 Nm/1500 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm., huippunopeus 174 km/h

  • Kulutus 7,7 l/100 km

  • CO2-päästöt 195 g/km

  • Voimansiirto A7, etuveto

  • Mitat p 5399, l 1956, k 1953 mm, akseliväli 3498 mm, omamassa 2296 kg, tankki 80 l

  • Hinta 50890 euroa

Nissan NV300 2.0 dCi 170 E6Dt Comfort L2H1

  • Moottori R4, 1997 cm³, twin turbo, 125 kW (170 hv)/3500 r/min, 380 Nm/1500 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm., huippunopeus 174 km/h

  • Kulutus 7,7 l/100 km

  • CO2-päästöt 195 g/km

  • Voimansiirto A7, etuveto

  • Mitat p 5399, l 1956, k 1953 mm, akseliväli 3498 mm, omamassa 1815 kg, tankki 80 l

  • Hinta 38504 euroa

KIITÄMME:

- Ajettavuutta tavara-autopohjaiseksi tuotteeksi

- Uuden automaatin miellyttävää toimintaa

MOITIMME:

- Tuoreimpien turvatekniikoiden puuttumista

- Etuistuimen säätöpuutteita

- Nykymittapuulla jo vanhahtavaa tietoviihdetekniikkaa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?