IS selvitti: Liikenne­merkkien vaihtaminen uuden lain mukaisiksi maksaa pelkästään Helsingissä noin 15 miljoonaa euroa - Autot - Ilta-Sanomat

IS selvitti: Liikenne­merkkien vaihtaminen uuden lain mukaisiksi maksaa pelkästään Helsingissä noin 15 miljoonaa euroa

Liikennemerkkien uusiminen tulee kalliiksi, sillä käytännössä joka ikinen merkki pitää nyt uusia.

Pelkästään pääkaupungissa vaihdetaan arviolta noin satatuhatta liikennemerkkiä. Kuvassa liikennemerkkien varasto Helsingin Hernesaaressa 2008.­

25.9.2020 13:49

Kun uusi tieliikennelaki astui voimaan, Suomeen saatiin kerralla noin 50 uutta liikennemerkkiä. Kokonaan uusien liikennemerkkien ohella myös monien vanhojen liikennemerkkien ulkonäköä kerrottiin päivitettävän.

Se valtionhallinnolta jäi kuitenkin käytännössä viestimättä, ettei uuteen lakiin jäänyt lopulta yhtäkään merkkiä, jonka ulkonäköön ei olisi tehty minkäänlaisia muutoksia.

Esimerkiksi väylävirasto Väylästä päinvastoin kerrottiin medialle, että ”monet muutoksista ovat niin pieniä, etteivät tienkäyttäjät välttämättä edes huomaa niitä.”

Uusien liikennemerkkien käyttöönotolle ilmoitettiin määritellyn myös ”pääosin” 10 vuoden siirtymäaika ja Väyläkin korosti, ”ettei vanhoja liikennemerkkejä vaihdeta suoraan uusiin, vaan merkkejä uusitaan vain sitä mukaa, kun ne tulevat käyttöikänsä päähän”.

Helsingin lasku peräti 15 miljoonaa euroa

Nyt ensimmäiset liikennemerkkejä hallinnoivat toimijat, yhtenä suurimmista arviolta 100 000 liikennemerkin Helsingin kaupunki, ovat ilmoittaneet aloittaneensa urakan kiireellä ja etupainotteisesti.

Helsingin intoa vaihtaa kaikki merkit normia nopeammin on ihmetelty esimerkiksi Twitterissä laajalti ja linjaus on herättänyt hämmennystä myös ulkomailla, muun muassa Viron sosiaalisessa mediassa.

IS soitti Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran tuotantopäällikkö Mika Honkasalolle, joka vahvisti, että vaihtotyöllä on kiire, sillä uusi tieliikennelaki vaatii vaihtamaan lopulta joka ikisen liikennemerkin ja muuttamaan myös suurta osaa hyväkuntoisistakin ajoratamaalauksista.

Osa merkeistä ja merkinnöistä on pitänyt vaihtaa käytännössä heti ja loppujen osalta määräaika on joko 3, 5 tai 10 vuotta.

– Urakka on valtava. Olemme laskeneet, että päivässä pitää saada vaihdetuksi noin 50 merkkiä, jotta aikataulussa pysytään.

Liikennemerkin laskennallinen käyttöikä on 30 vuotta, eli suuri osa merkeistä päätyy poistoon teknisesti yhä varsin hyväkuntoisena.

Merkkien vaihtamisen ja muun uuden lain mukanaan tuoman työn Honkasalo kertoo maksavan pelkästään Helsingissä karkeasti arvioiden noin 15 miljoonaa euroa.

Summasta suunnilleen puolet on materiaalikustannuksia ja loppu koostuu merkinvaihtotyön työllistävästä vaikutuksesta.

Laki vaatii vaihtamaan kaikki merkit, sillä esimerkiksi reunanauhojen leveyksiä ja vastaavia yksityiskohtia on muutettu joka ikisessä liikennemerkissä. Jos merkki jää vaihtamatta, on se siirtymäajan loputtua laiton ja mahdollisesti jopa kokonaan pätemätön.­

Helsingin lisäksi Ilta-Sanomat kysyi myös, mikä on merkkien uusimistahti ja -määrä muissa suuremmissa kaupungeissa.

Oulussa 10 000 merkkiä vaihtoon

– Lähes kaikkiin liikennemerkkeihin viitoitusta lukuun ottamatta on tullut visuaalisia muutoksia. Näin ollen suurin osa vaihdetaan siirtymäajan puitteissa. Karkea arvio on noin 10 000 merkkiä kaikkiaan. Iso osa nykyisistä merkeistä jouduttaisiin huonontuvan kunnon vuoksi vaihtamaan joka tapauksessa muutoinkin, Oulun kaupungin liikenneinsinööri Erkki Martikainen sanoo.

Ihan heti merkit eivät Oulussa vaihdu.

– Tänä vuonna ei vielä lakimuutoksen takia ole juurikaan tarvetta merkkien vaihtoon. Huonokuntoisia vaihdetaan arviolta muutamia kymmeniä. Kaikki uudet asennettavat merkit toki ovat uuden tieliikennelain mukaisia.

Martikainen sanoo, että tieliikennelain edellyttämiin muutoksiin esitetään alkuvaiheessa alle 50 000 euroa vuositasolla.

Tampereella vaihtoihin kuluu 5–7 miljoonaa

Tampereella liikennemerkkien tarkka kokonaismäärä selviää tämän vuoden aikana kun liikennemerkkirekisteri valmistuu. Karkea arvio liikennemerkkien kokonaismäärästä on 50 000–70 000.

Tampereen kaupunkiympäristön ja liikennejärjestelmän suunnittelussa arvioidaan, että yhden liikennemerkin vaihtotyön kustannukset ovat 100–150 euroa.­

Kuinka suuri osa niistä vaihdetaan tänä vuonna, ja koska vaihdetaan loput?

– Tänä vuonna saadaan vaihdettua joitakin satoja merkkejä, lähinnä heti voimaan tulleita uusia merkkejä ja kaksisuuntaisesta pyöräliikenteestä varoittavia merkkejä pyöräliikenteen seudullisilla pääreiteillä. Liikennemerkit on tarkoitus vaihtaa siirtymäaikojen puitteissa. Tällä hetkellä kaupungin budjetissa ei ole määrärahaa sitä nopeammalle vaihtoaikataululle, suunnittelupäällikkö Ari Vandell sanoo.

– Yhden liikennemerkin vaihtotyön kustannukset ovat 100–150 euroa. Voidaan arvioida, että kaupungin kaikkien merkkien vaihtotyö maksaisi täten 5–7 miljoonaa euroa.

Vanhojen merkkien runkomateriaali on pääasiassa alumiinia, mutta tolpissa on kiinni myös vaneritaustaisia merkkejä. Poistuvat merkit kierrätetään, kerrotaan sekä Helsingistä, Oulusta että Tampereelta. Liikennemerkkien ennenaikaisen vaihtamisen synnyttämistä päästöistä ei ole IS:n tietojen mukaan olemassa erityisempää arviota.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?