Näin polttoaine­veron korotus vaikutti autoilun kustannuksiin – vertailussa perussyöppö bensa-auto, hybridi, töpseli­hybridi ja täyssähköinen - Autot - Ilta-Sanomat

Näin polttoaine­veron korotus vaikutti autoilun kustannuksiin – vertailussa perussyöppö bensa-auto, hybridi, töpseli­hybridi ja täyssähköinen

Elokuinen polttoaineveron korotus suosii vähemmän kuluttavia hybridi- ja sähköautomalleja. Mutta kuinka paljon?

Hyundai Ioniq on tällä hetkellä myynnissä olevista sähköautoista yksi energiatehokkaimmista. Mallista on saatavilla myös sekä töpselillinen että töpselitön hybridiversio, mikä tekee eri käyttövoimavaihtoehtojen vertailemisesta tavallista mielenkiintoisempaa.­

22.9. 7:01

Jos vuosittainen ajosuorite on 20 000 kilometriä ja autona käytetään seitsemän litraa sadalla kilometrillä kuluttavaa bensiinimallia, toi tuorein polttoaineveron korotus autoilijalle 92,40 euroa lisää maksettavaa vuodessa.

Kyseinen vajaa satanen on varsin helppo hahmottaa seteleinä tai ruokakasseina, mutta miltä maailma näyttää kun kyseistä hintaa verrataan esimerkiksi sähköautoilun energiakustannuksiin?

Herkullisimman asetelman käyttökulujen vertailun osalta löytää luonnollisesti täyssähköautosta. Varsinkin, jos malliksi ei valitse tehokasta ja painavaa luksusautoja vaan energiatehokkaan keskiluokan vaihtoehdon.

Mainitusta kelpo esimerkiksi käy vaikkapa Hyundai Ioniq Electric, joka kuluttaa satasella WLTP-syklin mukaan 13,8 kWh sähköä, mikä tarkoittaa suunnilleen verkkosähkön alimmalla mahdollisella eli 11 sentin kilowattituntihinnalla 1,52 euron kustannusta sadalla kilometrillä.

Jos vertailukohtana käytetään yllä mainittua 20 000 kilometriä vuodessa bensiiniautolla ajavaa autoilijaa, kuvatunlaisella täyssähköautolla ajaisi siis polttoaineveron korotuksesta aiheutuvalla 92,40 euron lisämaksulla peräti 6 086 kilometriä.

Koko vuoden osalta täyssähkö-Ioniqin tyyppisen auton sähkökulut olisivat siis 20 000 kilometrin ajosuoritteella edullisimmillaan tasossa 303,60 euroa.

Vastaavasti seitsemän litraa sadalla kilometrillä kuluttavan bensiiniauton polttoainekulut pyörivät parissa tonnissa.

Täyssähköautolla voi siis neljässä vuodessa säästää energiakuluissa jopa yli 7 000 euroa, mikäli lähtösuureet ja vertailukohdat valitaan kuten edellä.

Entäs se muodikas töpselihybridi?

Myös pistokehybridillä on mahdollista saavuttaa merkittäviä säästöjä, mikäli autoa pystyy lataamaan usein ja jos ajot painottuvat taajamiin ja kaupunkeihin.

Tässä esimerkkinä toimivan toisen Hyundai Ioniq-mallin eli Ioniqin lataushybridiversion polttoaineenkulutus on nimittäin WLTP-mittaustavalla 1,1 litraa sadalla kilometrillä, eli veronkorotus tuottaa plug-in -autoilijalle kaikkiaan 7,26 eurosentin lisäkustannuksen sataa kilometriä kohden.

Vertailukohtana käytettävään perinteiseen bensiiniautoon nähden säästöä syntyy siten 38,94 senttiä jokaisella sadalla kilometrillä.

Valitulla 20 000 kilometrin vuosittaisella ajosuoritteella säästö plug-in -töpselimallilla ajavan hyväksi on siis jo pelkästään veronkorotuksen osalta 77,88 euroa.

Perushybridi säästää kyllä sekin, mutta ei yhtä paljon

Mutta entä sitten, kun vertailuun otetaan vielä tasan saman automallin töpselitön perushybridiversio?

Hyundai Ioniqin töpselittömän hybridimallin yhdistetty polttoaineenkulutus on normin mukaan 4,5 litraa sadalla kilometrillä, eli seitsemän litraa sadalla kilometrillä kuluttavaan autoon nähden säästö polttoaineveron korotuksen osalta on 16,5 senttiä per 100 kilometriä.

Mikäli bensiini maksaa keskimäärin 1,50 euroa litralta, Hyundain kaltaiseen perushybridiin vaihtamalla polttoainekuluissa säästäisi siis 3,75 euroa sadalla kilometrillä.

Vuodessa alun ”seitsemän litran” esimerkkiä selkeästi pienempikulutuksisella bensa-autolla säästäisi siis 20 000 kilometrin ajosuoritteella yhteensä 750 euroa.

Jutun laskelmat ovat teoreettisia eikä niissä ole otettu huomioon muita kustannuksia kuin syntyneet suorat sähköenergia- ja polttoainekulut jotka perustuvat kyseisten autojen ilmoitettuihin normikulutuksiin.

Sähköautoa oletetaan ladattavan vain edullisesta kotilatauspisteestä sekä suunnilleen yhtä paljon (edullisista) maksullisista sekä kokonaan ilmaisista pikalatauspisteistä. Sähkön hinnaksi on oletettu 11 senttiä/kWh ja bensiinin hinnaksi 1,50 euroa per litra.

Kannattavuuslaskelmissa suurinta roolia näyttelee tyypillisesti auton arvonalenema sekä siihen elimellisesti liittyvä auton hankintahinta. Laskelmat on tarkistanut Hyundai Motor Finland Oy.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?