Ingressin esimerkki on sinänsä täyttä mielikuvituksen tuotetta, mutta suunnilleen tämäntapaisista suhteellisista matka- tai oikeammin pikalatauksen hintaeroista suomalaisessa sähköautoilussa nyt puhutaan, kun keskustelusta jätetään pois harvenevat ja ennakkovaraamiskelvottomat ilmaispikalaturit.
Vapaaseen maksulliseen lataamiseen ei siis ole edelleenkään kehittynyt kuluttajan kannalta hyvää järjestelmää, jossa lataajan ei tarvitsisi aina miettiä ja selvittää, napsahtaako esimerkiksi lyhyestä muutaman kymmenen lisäkilometrin toimintamatkan lataamisesta vieraassa kauppakeskuksessa jopa kymmenien eurojen lasku.
Pahimmillaan sähköautoilu on siis Suomessakin jo kalliimpaa kuin bensiini- tai dieselautoilu, mikäli erehtyy käyttämään julkisia (pika)latauspisteitä kalliiseen roaming-hintaan eli toisen energiajakelijan asiakkuudella.
Kyse on toisin sanoen periaatteessa samasta tilanteesta kuin matkapuhelinten alkuaikoina, jolloin kännykän käyttö vieraassa verkossa oli joko mahdotonta tai vaihtoehtoisesti säännönmukaisesti järkyttävän kallista.
Euroopassa käydäänkin nyt kiivasta keskustelua sähköautojen eri latausverkostojen yhteiskäyttöisyydestä. EU-sääntelyn puitteissa latausoperaattorit velvoitetaan kyllä tarjoamaan palveluitaan ilman sitoutumista palveluntarjoajaan, mutta mitään kuluttajan kannalta järkevää hintakattoa ei näille ”verkkovierailuille” ainakaan vielä ole näkyvissä.
Rahoistaan tarkan sähköautoilijan perussääntö siis kuuluu: vältä vieraita verkkoja eli käytä niitä vain äärimmäisessä hädässä ja silloin, kun mitään muuta vaihtoehtoa ei ole tarjolla.
Nelinkertainen hinta
Syyskuun alkupuolelta alkaen K-Latauksen pisteitä on voinut käyttää Virran asiakkuudella, mutta vain huomattavan kovaan hintaan.
Esimerkkinä K-Latauksen ennakkovarattavan 50kW pikalatauspisteen käyttäminen Virran kautta maksaa huimat 0,82 euroa per minuutti, kun K:n oma asiakashinta samasta laturista on huomattavasti kohtuullisemmat 0,20 euroa minuutilta.
Vieläkin kalliimmaksi vastaava lataus voi tulla, kun sen käynnistää esimerkiksi autonvalmistajan omasta kännykkäsovelluksesta käsin, jolloin ”välistävetäjiä” on vieläkin enemmän.
Pikalaturien hintakolikon kääntöpuolella on toisaalta yhä myös voimissaan oleva pikalatauksenkin ajoittainen ilmaisuus.
Esimerkiksi Lidlin 50kW:n pikalatauspisteet eivät edelleenkään maksa käyttäjälle yhtään mitään – jos siis sellainen sattuu olemaan vapaana.