Ensitesti: Renault Clio sai sähkö­avusteisuutta ja monitila­vaihteiston

Renault’n menestystuote Clio tulee nyt hybridimallina, mikä tuskin laskee auton suursuosiota Euroopassa.

Vuodesta 1990 alkaen jo yli 15 miljoonaa Renault Clioa on löytänyt omistajansa. Sähköavusteisuus tuskin suistaa mallia menestystieltä.

19.9.2020 12:50

Ensivaikutelmat? Niitähän tässä tunnin mittaisessa ajossa haettiin, kun hybriditekniikkaa sisuksiinsa saanut Clio vieraili Suomessa. Kun Ranskan kilpiin pantu Clio luovutettiin lyhyen ajon jälkeen takaisin maahantuojalle, niin seuraavana päivänä auto lähti jo takaisin kohti synnyinsijojaan.

Kotikonnuillaan hybridi-Clioa vielä viilattaneen, sillä ainakin ensimmäinen kosketus ajosuunnan valitsimeen viittasi esisarjan tuotantoon. Peruutuskomentoa etsittäessä hiukan lonksuva ”vaihdekeppi” ei noudattanut keskikonsoliin merkittyjä koodeja. Yritä siinä sitten pakittaa, kun peruutuskomentoa R-merkinnän kohdalta etsittäessä ollaankin vapaassa N-asennossa. Maahantuojan edustajan seuratessa show’ta olo oli kuin kengurubensaa tankanneella sunnuntaiautoilijalla.

Kun piha jäi taakse, auton idea alkoi valjeta. Hybridi-Cliossa on 1,6-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin yhteydessä kaksi sähkömoottoria, joista suurempi toimii pääsähkömoottorina. Pienempi sähkömoottori on lähinnä käynnistingeneraattori. Voimalinjan täydentää ilman kytkintä toimiva automaattinen monitilavaihteisto.

Euro NCAP luokitteli 2019 törmäystesteissä Clion yhdessä Audi A1:n kanssa Supermini-luokan kärkeen.

Ajoakun energiasisältö on vain 1,2 kWh, mutta E-Tech-järjestelmä käyttää lisäksi jatkuvasti regeneroivaa jarrutusta akun lataamiseen.

Mitä tällä sitten saavutetaan? Kaupunkiajossa Renault sanoo jopa 80 prosenttia ajasta edettävän sähköllä, jolloin kulutus on enimmillään 40 prosenttia pienempi kuin puhtaasti polttomoottorisilla Clioilla. Rullausta voi hidastaa myös nykäisemällä vaihteenvalitsimen B-asentoon, jolloin moottorijarrutus tehostuu. Ihan ilman jarrupolkimen käyttöä ei kuitenkaan B-ajossa selvitä.

Yhdistetty kulutus on 4,3 litraa sadalla kilometrillä, mitä lyhyellä ajomatkalla ei voinut mitenkään todentaa. Hiilidioksidipäästöksi Renault ilmoittaa 98 g/km.

Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina sähkön voimalla – ja silkkisen sutjakkaasti tapahtuvatkin.

Käyntinopeusmittarin sijaan mittaristoa hallitsee voimamittari, joka näyttää kaasupolkimen painalluksen vaikutuksen voiman tasoon.

Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteinen teho on 140 hevosvoimaa. Renault’n mukaan moottorien ohjausjärjestelmä valitsee jatkuvasti parhaan mahdollisen voimalinjan käytön 15 eri vaihtoehdosta. Kuljettaja voi ajaa tästä autuaan tietämättömänä, sillä tapahtumien virta on automatisoitu lähes huomaamattomaksi.

Vaihtelevassa maantieajossa on vaikea muistaa, että keulalla on ”vapari”. Liike tuntuu enimmäkseen pakottomalta, mutta äkäisimmissä kiihdytyksissä jää kaipaamaan sähköautojen välitöntä vastetta.

Kojelaudan kosketusnäyttö on joko 7,0- tai 9,3-tuumainen.

Kuskilla on taustatapahtumista riippumatta mahdollisuus vaikuttaa itse ajokkinsa käytökseen valitsemalla Multi-Sense -vaihtoehdoista kuhunkin hetkeen parhaiten soveltuvan ajotilan. Jos sähköavusteisuus tuntuu miellyttävältä alhaisen kulutuksen ja hyvän suorituskyvyn yhdistävässä My Sense -ajotilassa, niin Eco-ohjelmassa kaikki tapahtuukin sitten selvästi jähmeämmin.

Kosketusnäytön alta löytyvää EV-painiketta napsauttamatta autoa voi liikuttaa kaupunkiajossa lyhyitä matkoja pelkästään sähköllä, mikäli akussa on riittävästi virtaa.

Clio oli jo ennen tätä muokkausta enemmän kuin kelpo pienen kokoluokan auto. Nyt tapahtunut kehitys tuntuu luontevalta eteenpäinmenolta.

Viidennen mallisukupolven Cliossa käytetään CMF-B-perusrakennetta, jota suunniteltaessa huomioitiin voimalinjojen sähköistäminen. Renault on onnistunut sijoittamaan hybriditeknologian vaatimat komponentit siten, että sisätiloista ei ole haukattu senttejä, ja tavaratilakin on kutistunut vain joitakin litroja.

Suomen ulkopuolella myyntihinnoissa näkyy ”hybridilisä” verrattuna täysin polttomoottorilla toimiviin malleihin nähden. Suomessa hintoja ei vielä ole vahvistettu, mutta meillä autoveroa määrittävä päästölukema pelannee hybridi-Clion pussiin.

Hybridi-Clion takapuskuri on muotoiltu uudelleen. Keskipilareista ja takaluukusta löytyvät pienet E-Tech hybrid -merkit.

Renault Clio E-Tech Hybrid Intens

  • Moottori R4, 1 598 cm³, 68 kW (92 hv)/5 600 r/min, 144 Nm/3 200 r/min

  • Sähkömoottori 36 kW (49 hv)

  • Hybridijärjestelmän yhteisteho 103 kW (140 hv)/ r/min ei määritetty, yhteisvääntö ei määritetty

  • Ajoakku 1,2 kWh

  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,9 s

  • Kulutus 4,3 l/100 km 95E10

  • CO2-päästöt 98 g/km

  • Voimansiirto A6 (teoreettisesti 15 eri tilaa), etuveto

  • Mitat p 4 047, l 1 728, k 1 437 mm, akseliväli 2 583 mm, omamassa n/a kg, tankki 39 l

  • Tavaratila 300 l

  • Hinta vahvistamatta

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?