Suomen poliisi on aloittanut siirtymisen ladattaviin ajoneuvoihin – näin sähköisiä partioautoja aiotaan ”keikkojen” välillä ladata - Autot - Ilta-Sanomat

Suomen poliisi on aloittanut siirtymisen ladattaviin ajoneuvoihin – näin sähköisiä partioautoja aiotaan ”keikkojen” välillä ladata

Poliisilla on käytössään yhteensä noin 1 500 autoa, joista tällä hetkellä noin 60 käyttää polttoaineenaan jotain muuta kuin perinteistä bensiiniä tai dieseliä. Nyt tilanteeseen on tulossa muutos.

Tällainen näkymä on Poliisihallituksen mukaan pian arkipäivää myös suomalaisissa poliisiautoissa. Kuvassa Mercedes-Benz Viton (jota poliisi käyttää jo ennestään dieselmallisena) sähköversion latauspistoke. Ensimmäisenä ladattavat poliisiautot yleistynevät joka tapauksessa henkilöautopohjaisissa tuotteissa.­

15.9. 15:20

Poliisi on aloittanut siirtymisen ladattavien ajoneuvojen käyttöön ”niissä tehtävissä, joissa kyseisten autojen ominaisuudet riittävät poliisin tehtävien hoitamiseen”, kertoo Poliisihallitus.

Muutos liittyy elimellisesti vihreiden Maria Ohisalon johtaman sisäministeriön ns. kestävän kehityksen sitoumukseen, jonka tavoitteena on muun muassa pienentää ministeriön hallinnonalan kuten poliisin hiilijalanjälkeä.

Iso partiokalusto säilynee vielä pitkään (bio)dieselkäyttöisenä, mutta esimerkiksi sähköiset moottoripyörät saattavat seuraavalla hankintakierroksella tulla jo hyvinkin kyseeseen.­

Käytännössä poliisin ajoneuvokaluston osalta aiotaan siirtyä ensin laajasti hybridiajoneuvoihin ja heti teknologian mahdollistamissa rajoissa täyssähköisten ajoneuvojen hankintaan.

Poliisihallituksen mukaan liikkeelle on lähdetty niin sanottujen yleiskäyttöisten siviiliajoneuvojen puolelta, mutta lisää on pian luvassa.

Pakettiautokoristen partio-Maijojen sähköversioiden tämänhetkiset toimintamatkat liikkuvat vasta reilussa sadassa kilometrissä, mikä tuskin riittää poliisin perustarpeisiin. Erikoiskäytössä sähkö-Maijojakin voisi silti kuvitella näkevänsä.­

– Hybridi- ja täyssähkökäyttövoiman hyödynnettävyydestä tai soveltuvuudesta poliisin operatiivisen ajoneuvokaluston tarpeisiin ei ole vielä käyttökokemuksia. Kokemusta kerrytetään pilottien kautta. Selvää myös on, ettei poliisin vuosittainen ajoneuvojen uudistamistahti riitä tavoitteeseen pääsyyn. Nyt onkin löydettävä uusia tapoja vauhdittaa poliisin ajoneuvokiertoa tai kyettävä kuromaan kiinni viimeisten vuosien aikana syntynyttä ajoneuvojen vaihtovelkaa, jotta tavoitteen saavuttaminen on ylipäänsä mahdollista, materiaalipäällikkö Heli Rajaniemi Poliisin materiaalikeskuksesta toteaa aiheesta Poliisihallituksen lähettämässä tiedotteessa.

Poliisihallituksessa on ajoneuvohankintojen lisäksi valmisteltu myös ”poliisin täyssähköisten ja hybridiajoneuvojen latausverkon rakentamisen suunnitelma” eli suunnitelma koko maan kattavasta poliisin virkakäyttöön tarkoitetusta latausverkostosta.

Muun muassa poliisin vakiokalustoon kuuluvan Škoda Octavian uunituore sukupolvi on saatavilla myös bensaa ja töpselisähköä syövänä lataushybridinä, eikä tätäkään valkoista yksilöä ole kovin vaikeaa kuvitella poliisin väreissä ja varusteissa.­

Suunnitelmassa on kuvattu, miten poliisi pääsee vuoden 2025 loppuun mennessä tilanteeseen, jossa poliisin toimipaikoissa on latausasemat sekä toimipaikoille sijoitetuille ladattaville ajoneuvoille että myös tehtävien vuoksi laajemmin liikkuvien partioiden kaluston lataamiseen.

– Kun partio käy poliisiasemalla kirjaamassa rikosilmoituksen tai hakemassa/tuomassa asiakkaan, voidaan auto kytkeä pikalatausasemaan ja työtehtäviä jatkaa täyteen tankatulla autolla, kun on taas aika jatkaa matkaa, Poliisihallituksessa työskentelevä ylikomisario Jussi Kiiski kuvailee suunnitelman tavoitetta.

Poliisi käyttää ajoneuvojaan keskimäärin noin seitsemän vuoden ajan, minkä jälkeen poistoajoneuvot huutokaupataan eniten tarjoaville.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?