Verottaja ärähti sähkö­autoilijoille suunnitellusta uudesta latausedusta – uhkaa kannustaa etuuksilla kikkailemiseen

Sähköauton lataaminen verottomasti työnantajan piikkiin ei saa verohallinnolta varauksetonta hyväksyntää.

Sähkökäyttöisille työsuhdeautoille suunnitellaan määräaikaisia veroetuuksia. Pidemmällä tähtäimellä sähköisen autoilun verokannustimia tullaan kuitenkin hyvin suurella todennäköisyydellä karsimaan.

15.9.2020 12:25

Verohallinnon tuoreen linjanvedon mukaan hallituksen päätösputkessa oleva lakimuutos uhkaa vaikeuttaa työsuhdeautoilijoille olennaisten vapaan autoedun ja käyttöedun määrittelyjä.

Muutoksen mukaan "veronalaista tuloa ei (jatkossa) synny työnantajan kustantaessa työntekijän oman auton tai auton käyttöedun perusteena olevan auton lataamisen työpaikalla tai julkisessa latauspisteessä."

Vapaassa autoedussa työnantaja maksaa auton kaikki kustannukset, kun taas edullisemmassa käyttöedussa palkansaaja maksaa itse auton käyttövoimakulut, kuten esimerkiksi bensiinin, dieselin ja lataussähkön.

Käytännössä verottaja pitää muun muassa mahdollisena, että työnantajat pyrkisivät uusien sääntöjen myötä muuttamaan täyssähköautojen vapaita autoetuja verotuksessa selkeästi edullisemmiksi käyttöeduiksi, kun ainoaksi eroksi mainittujen välillä jäisivät mahdollisesta kotona lataamisesta syntyvät (ja autokuluiksi tyypillisesti varsin pienet) sähköenergiakustannukset.

Esimerkkinä vapaan autoedun ja käyttöedun verotusarvoista voi ottaa vaikkapa töpselistä ladattavan Volvo V60 T8 AWD Business Inscription -plug-in hybridin, jonka vapaan autoedun verotusarvo on 1 070 ja käyttöedun 905 euroa kuussa.

Edullisemmalla täyssähköisellä Nissan Leafilla (Acenta 40 kWh) vastaavat luvut ovat vertailun ja esimerkin vuoksi puolestaan 580 ja 535 euroa kuukaudessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?