SAK uudisti vaatimuksensa työpysäköinnin verottamisesta – myös STTK on nyt parkkiveron kannalla - Autot - Ilta-Sanomat

SAK uudisti vaatimuksensa työpysäköinnin verottamisesta – myös STTK on nyt parkkiveron kannalla

Hallituksen uunituoreessa liikenteen työsuhdeveroesityksessä ei esitetä pysäköinnin verovapauden poistamista. Ammattiliittojen perinteikkäät keskusjärjestöt eivät kuitenkaan halua haudata ideaa, vaan ovat päinvastoin nostaneet asian vielä uudelleen esille.

Hallituksen työsuhdeveroesityksessä ei olla poistamassa työsuhdepysäköinnin verovapautta.

14.9.2020 7:01

Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö SAK haluaa edelleen selvittää työnantajan ilmaiseksi tarjoaman pysäköintipaikan muuttamista verotettavaksi työsuhde-eduksi.

”SAK:n mielestä on edelleen tarkoituksenmukaista selvittää, olisiko työnantajan ilmaiseksi tarjoaman arvokkaan pysäköintiedun (esimerkiksi nimikoitu paikka kaupungin keskustassa olevassa parkkihallissa) muuttamisella veronalaiseksi eduksi vaikutuksia kevyen ja julkisen liikenteen käyttöön”, järjestö kirjoittaa valtiovarainministeriölle viime viikolla lähettämässä lausunnossaan.

SAK:n kantaa ei siis näytä muuttaneen edes valtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk) viimeviikkoinen lausunto, jonka mukaan työpysäköinnin verottamista ei aiota hallituksessa edistää.

Uutuutena SAK:lle tulitukea antaa myös toinen suuri ammattiliittojen keskusjärjestö eli STTK (jonka nimi on perua sanoista Suomen Teknisten Toimihenkilöiden Keskusliitto), joka ei vaadi SAK:n tapaan pelkkää asiaan liittyvää selvitystä, vaan yksiselitteisesti työsuhdepysäköinnin verovapaudesta luopumista:

”Työsuhdepysäköinnin verovapaus lisää kaupunkien ruuhkautumista ja autoista aiheutuvia päästöjä. Työpaikkapysäköinnin verovapaus lisää kannusteita yksityisautoiluun julkisen liikenteen ja kevyen liikenteen käytön kustannuksella. Työsuhdepysäköinnin verottomuus antaa myös työnantajalle kannusteen maksaa osa palkasta verottomana parkkipaikkana”.

”STTK:n mielestä Työsuhdepysäköinnin verottaminen tulisi toteuttaa vyöhykkeittäin, jolloin pysäköinnin hinta vaikuttaisi veron määrään. Tällöin keskustassa työsuhdepysäköinnin verotusarvo olisi korkeampi kuin sen ulkopuolella”, liiton lausunnossa kirjoitetaan.

Ammattijärjestöistä korkeakoulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö Akava sen sijaan vastustaa ajatusta pysäköintiedun verottamisesta.

Akavan mukaan ”kotien ja työpaikkojen väliset etäisyydet voivat olla pitkät niin pääkaupunkiseudulla kuin etenkin sen ulkopuolella. Nopeaa julkisen liikenteen yhteyttä ei läheskään aina ole olemassa edes pääkaupunkiseudulla. Ympärivuotinen pyöräily ei ole kaikille todellinen vaihtoehto etäisyyksien, olosuhteiden, iän tai terveyden vuoksi. Henkilöauto on monelle välttämätön kulkuväline työmatkoja varten. Työn tekemistä pitää kannustaa. Sen vuoksi pysäköintietua ei pidä verottaa”.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?