S-ryhmä ottaa kantaa autoilijoita odottavaan valtavaan päästö- ja vero­mullistukseen

S-ryhmän mukaan muutosprosessi kohti fossiilitonta liikennettä näyttäytyy tarpeeseen ja asetettuun tavoitteeseen nähden aivan liian hitaalta.

S-ryhmä: Liikenteen massiiviset päästövähennykset eivät onnistu ilman järjestelmätason muutoksia.

8.9.2020 6:54

Parhaillaan valmistelussa olevassa niin sanotussa fossiilittoman liikenteen tiekartassa esitetään keväällä 2021 keinot, joilla kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä ja liikenne muutetaan nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä.

Tiekarttatyöryhmän kuultavana on käynyt myös Suomen päivittäistavarakaupasta lähes puolta hallitseva S-ryhmä, jonka mukaan Suomen ilmastopolitiikka vaatii nyt liikenteen osalta vauhtia, ”jotta kansallisiin tavoitteisiin päästään”.

Käytännössä biopolttoaineen jakeluvelvoitteen rinnalle tulisi S-ryhmän mukaan saada aikaiseksi jonkinlainen kompensaatiojärjestelmä ja liikennepäästöihin liittyvän hiilen sidonnalle ja varastoinnille tulisi luoda toimivat markkinat.

”Tällä hetkellä nykyinen kansallinen biojakeluvelvoite ei vähennä fossiilisia CO2-päästöjä riittävän kustannustehokkaalla tavalla. Tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan myös hiilinielujen potentiaalin tehokasta hyödyntämistä. Nykymekanismeilla päästöjen vähentäminen on liikenteen puolella Suomessa yli kymmenkertaisesti kalliimpaa vs. muut sektorit ja olemme vasta matkan alussa”, S-ryhmän lausunto toteaa.

Etanolia suosittava?

Nopeana ja edullisena yksityisautoilijaa koskettavana keinona S-ryhmä esittää puolestaan nykyisen autokannan muuttamista etanolikäyttöiseksi.

Kaasuautojakaan S-ryhmä ei poissulje, mutta korostaa kaasukäyttöisten autojen vähentyneitä tuotantomääriä eli käytännössä riskiä hiipuvaan tekniikkaan sitoutumisesta.

Yleisellä tasolla S-ryhmä myös toteaa, etteivät liikenteen massiiviset päästövähennykset onnistu ilman järjestelmätason muutoksia:

”Nykyjärjestelmän varaan muutosta ei voi laskea. Takana on jo vuosikymmenten yritys”.

S-ryhmään liittyen oman kantansa liikenteen verotukseen on mielenkiintoisesti ottanut myös SOK:n 51-prosenttisesti omistama polttoainetukkuri NEOT, jonka mukaan mm. ajoneuvoveroon sisältyvä käyttövoimavero tulisi dieselin verotuen poistamisen myötä poistaa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?