Uusi Toyota RAV4: Tällainen on kunnon lataushybridi - Autot - Ilta-Sanomat

Uusi Toyota RAV4: Tällainen on kunnon lataushybridi

Toyota on pannut parastaan kehittäessään RAV4-katumaasturista lataushybridin. Tuloksena hurja suorituskyky ja lähes olematon kulutus.

Vain musta etusäleikkö ja vähäiset muutokset erottavat RAV4 Plug-in Hybridin tavallisesta Hybridistä.

31.8.2020 17:55

Merkit ja 19-tuumaisiksi kasvaneet vanteet paljastavat, että tässä on RAV4:n lataushybridi.

Toyota RAV4 on ollut myynnissä jo tavallisena, itselataavana hybridinä, joka saa ensi viikonloppuna rinnalleen lataushybridin eli komealta nimeltään Plug-in Hybridin. Oikeastaan suurin ero kaikkiin kilpailijoihin on kokonaisuuden viimeistely, joka näkyy ajajalle parina pienenä painonappina vaihdekepin vieressä.

Taikanapeilla vaihteenvalitsimen vieressä voidaan määrätä, mitä moottoreita ja energiaa ajamiseen käytetään.

Liikkeelle lähdetään aina EV-ajotilassa eli sähköautona. Jos akku on jäänyt lataamatta, uusi RAV4 menee kuin tavallinen hybridi. Valmistajan mukaan silloinkin taloudellisemmin kuin kilpailijat. Mikäli haluaa kokeilla, kiihtyykö auto todella nollasta sataan kuudessa sekunnissa (kyllä se sen tekee), niin painetaan Auto EV/HV -nappia, jolloin bensiinimoottorikin on mukana kuvioissa.

Eikä tuossa vielä kaikki, vaan HV/EV-napilla saadaan auto toimimaan niin, ettei ajoakusta oteta virtaa, vaan sitä säästetään vaikkapa alueelle, missä polttomoottorisilla autoilla ajo on kiellettyä. Suomessa tuollaisia ei vielä ole, mutta Euroopassa ne yleistyvät nopeaan tahtiin. Lisäksi painamalla tuota nappia pidempään saadaan aikaan lataustila, jossa bensiinimoottori syöttää ajon aikana virtaa ajoakkuun.

Uuden Toyota RAV4 Plug-in Hybridin myynti alkaa viikonloppunäyttelyssä syyskuun 5.-6. päivinä. Kerromme lisää kokemuksia uuden Toyota RAV4 Plug-in Hybridin ohjauspyörän takaa perjantaina 4.9. ilmestyvässä Ilta-Sanomien paperilehdessä.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid AWD-i Premium

Moottori R4, 2 487 cm3, 225 kW (306 hv)/6 000 r/min, 227 Nm/3 200 - 3 700 r/min

Sähkömoottori 134/40 kW, 270/121 Nm

Suorituskyky 0-100 km/h 6,0 s (sähköllä 10,0 S), 180 km/h (sähköllä 135 km/h)

Kulutus 1,0 l/100 km 95E10, toimintamatka sähköllä 75 km

CO2-päästöt 22 g/km

Voimansiirto A, neliveto

Mitat p 4 600, l 1 855, k 1 685 mm, akseliväli 2690 mm, omamassa 1 910 kg, tavaratila 520l, tankki 55 l

Hinta 63 609 euroa

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?