Kuinka paljon sähköauton ajoakun teho heikkenee pakkasella? Asiantuntijat: Yksi ja sama rajoitus lyö yleensä ensimmäisenä päälle - Autot - Ilta-Sanomat

Kuinka paljon sähköauton ajoakun teho heikkenee pakkasella? Asiantuntijat: Yksi ja sama rajoitus lyö yleensä ensimmäisenä päälle

Akkujen ominaisuudet heikkenevät pakkasessa. Mutta kuinka paljon?

Regenerointi tarkoittaa tilannetta, jossa sähköauto lataa moottorijarrutuksessa auton ajoakkua. Regeneroinnin voimakkuutta voi tyypillisesti säätää esimerkiksi sähköauton ajosuunnan valitsimesta tai ohjauspyörän siivekkeistä.­

13.8. 7:03

Sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, Suomen Autoteknillinen Liitto SATL ry:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan suomalaista asiantuntijaa vastaavat otsikon kysymykseen seuraavasti:

Litiumakusta saatava teho heikkenee huomattavasti lämpötilan laskiessa. Käytettävä kemia vaikuttaa huomattavasti ominaisuuksiin.

Esimerkiksi yhdessä tällä hetkellä yleisesti käytössä olevassa NMC-kemiaa käyttävässä akussa siitä saatava suurin teho putoaa kohtuullisen lineaarisesti noin puoleen -10 °C lämpötilassa ja lähelle nollaa -35 °C lämpötilassa.

Tehoja tarkasteltaessa ei saa sekoittaa ajoneuvon moottoritehoa ja akusta saatavaa tehoa.

Sähköautoissa akuston suurin teho on yleensä huomattavasti suurempi kuin sähkömoottorin teho, jolloin lämpötilan vaikutus suorituskykyyn ei ole yhtä merkittävä.

Ensimmäisenä akun lämpötilan vaikutus tehoon näkyy yleensä jarrutusenergian talteenoton (regenerointi) rajoittamisena.

Akun ominaisuuksien heikkeneminen kylmässä on siis syy siihen, miksi sähköautoja esilämmitetään talvella ja miksi akkupaketit ovat nykyään myös lämmitettäviä ja eristettyjä.

Lisää kyseisen joukon ratkottavaksi päätyneitä sähköautokysymyksiä vastauksineen löydät oheisista linkeistä.

Lähde: Suomen Autoteknillinen Liitto (2020): Kysymyksiä sähköautoista – SATL:n asiantuntijat vastaavat

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?