Polttoaineen hinta uhkaa jälleen nousta? Vihreiden esiin nostamalta verotukilistalta löytyy myös diesel - Autot - Ilta-Sanomat

Polttoaineen hinta uhkaa jälleen nousta? Vihreiden esiin nostamalta verotukilistalta löytyy myös diesel

Ympäristölle haitallisten verotukien poiston askelmerkeistä on päätettävä osana hallituksen kestävyyslinjauksia, linjaa vihreiden hallitusryhmä.

Vihreiden mukaan siirtymä kestävään yhteiskuntaan ei onnistu, jos verotuilla tuetaan ilmastolle haitallista toimintaa. Liikenteen osalta ympäristölle haitallisiksi tuiksi lasketaan muun muassa dieselin pumppuhintaan suoraan vaikuttava perustasoa alempi energiasisältövero.­

12.8. 16:57

”Ympäristölle haitallisista verotuista on päästävä eroon viimeistään 2030-luvulle tultaessa”.

Näin kuuluu nyt vihreiden hallitusryhmän linjaama evästys syksyn budjettiriiheen, jonka lähtökohdat julkistetaan huomenna torstaina, kun valtiovarainministeriö toimittaa budjettiehdotuksensa eri ministeriöille. Itse varsinainen riihi eli poliittiset budjettineuvottelut ovat puolestaan vuorossa heti ensi viikon alussa.

Mainituista ympäristölle haitallisiksi katsotuista verotuista liikennesektorin osalta suurimpia ovat muun muassa työkoneissa käytetyn kevyen polttoöljyn ja perustankkaajalle hieman tutumman dieselpolttoaineen verotuksellinen erikoiskohtelu.

Käytännössä esimerkiksi dieselöljystä valtiolle maksettava energiasisältövero on verotuen kera 25,95 senttiä/litra pienempi kuin se olisi ilman verotukea. Pumppuhinnoissa dieselin ja kevyen polttoöljyn eli ”löpön” erikoiskohtelu näkyy siis verrokkitilannetta selvästi alempana kuluttajahintana.

Eli jos dieselpolttoaineen verotuki poistettaisiin vaikkapa kokonaan, nousisi siis dieselin litrahinta selvästi.

Verotuen poistaminen aiheuttaisi toisaalta myös muita vaikutuksia, sillä nykymuotoiselle dieselautojen käyttövoimaverolle ei tämän jälkeen olisi enää entisenlaista perustetta.

Nykyistä käyttövoimaveroa pitäisi siis näin ollen todennäköisesti alentaa tai dieselin käyttövoimavero pitäisi mahdollisesti jopa poistaa kokonaan. Vaihtoehtona voisi olla myös polttoaineen veromuutosten kompensointi joko ansiotuloverotusta alentamalla tai erilaisilla poliittisilla tulonsiirroilla.

Kaiken kaikkiaan erilaisten polttoaineiden verotuksella on lukuisten tutkimusten mukaan joka tapauksessa huomattavia ympäristöohjausvaikutuksia.

”Vuoteen 2025 mennessä ympäristölle haitallisia verotukia tulee karsia noin 1,5 miljardin euron edestä joko suorilla leikkauksilla tai uudelleenohjaamalla tuet hiilineutraaliutta tukevaan suuntaan”, vihreät summaavat nyt verotukivaatimuksiaan.

Liikennealalla ympäristölle haitalliseksi laskettuja tukia ovat myös muun muassa matkailuautojen autoverotuki sekä työmatkakuluvähennys.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?