Sähköautolla räntä- ja lumisateella ajo Joensuusta Kuopioon – pääsenkö takaisin? Insinöörit vastaavat - Autot - Ilta-Sanomat

Sähköautolla räntä- ja lumisateella ajo Joensuusta Kuopioon – pääsenkö takaisin? Insinöörit vastaavat

Jos ajoakussa ei ole tarpeeksi virtaa tai akun kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä haluttuun kertakilometrimäärään, on sähköautoilijalla edessä niin sanottu välilataus.

Isoakkuisen sähköauton toimintasäde on lähtökohtaisesti pieniakkuista pidempi. Asiaan vaikuttavat silti myös kyseisen automallin energiankulutus sekä ajo-olosuhteet.­

11.8. 6:59

Sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, Suomen Autoteknillinen Liitto SATL ry:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan suomalaista asiantuntijaa vastaavat otsikon kysymykseen seuraavasti:

Jos valitset auton, jossa on riittävän kokoinen akku, niin kyllä pääset.

Kaiken lisäksi Kuopiossa on nykyään lukuisia vaihtoehtoja lataukselle pysähdyksen ajaksi, jolloin pienempikin akku riittää.

Siihen, mikä taas on tämänhetkisten sähköautojen maksimitoimintasäde yhdellä kertalatauksella, samaisten henkilöiden vastaus puolestaan kuuluu näin:

Nyt markkinoilla olevissa uusissa täyssähköautoissa on tyypillisesti 40–100 kWh akku, joka mahdollistaa noin 250–600 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.

Lisää kyseisen joukon ratkottavaksi päätyneitä sähköautokysymyksiä vastauksineen löydät oheisista linkeistä. Vastauksen lähde: Suomen Autoteknillinen Liitto (2020): Kysymyksiä sähköautoista – SATL:n asiantuntijat vastaavat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?