Valtiovarainministeri Vanhanen ottaa MT:ssa kantaa kilometri­veroon: ”Olen jo pitkään pohtinut hahmotelmaa mallista...” - Autot - Ilta-Sanomat

Valtiovarainministeri Vanhanen ottaa MT:ssa kantaa kilometri­veroon: ”Olen jo pitkään pohtinut hahmotelmaa mallista...”

Nykyinen polttoainevero on kilometriverona epäoikeudenmukainen, ministeri Matti Vanhasen (kesk) kirjoittaa Maaseudun Tulevaisuudessa.

Matti Vanhasen (kesk) mukaan liikenteen tulevaisuuden veromallin ”pitää ottaa nykyistä paremmin huomioon välttämättömyys liikkua omalla autolla ja se tosiasia, että verotuksella kerättyjen investointi- ja kunnostusmäärärahojen jako suosii vilkkaiden väylien alueita”.­

10.8. 10:50

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen väläyttää Maaseudun Tulevaisuudessa julkaistussa kolumnissaan kantaansa liikenteen verouudistukseen.

Käytännössä Vanhanen vaikuttaa suopealta nimenomaan seurantapohjaiselle kilometriverolle.

– Olen jo pitkään pohtinut hahmotelmaa mallista, jossa nykyinen alueellisesti pitkien matkojen Suomea syrjivä polttoainevero voitaisiin ainakin osittain korvata maamme olosuhteita paremmin huomioimalla verojärjestelmällä, Vanhanen kirjoittaa.

Vanhasen mukaan nykyinen bensan ja dieselin hinnassa maksettava polttonestevero on jo käytännössä kilometrivero, joskin epäoikeudenmukainen sellainen.

Perusteena tälle Vanhanen mainitsee sorateillä nousevan kulutuksen sekä Pohjois-Suomen kalliimman polttoaineiden hintatason.

Näistä kumpaakin voisi tehokkaasti kompensoida käytännössä vain autojen seurantaan perustuvalla sijainti- ja matkaverotuksella, mutta tätä ei kuitenkaan kolumnissa tarkenneta. Toisena aluemallina voisi teoriassa olla myös liikenteen verotuksen postinumeropohjaisuus jota niin ikään selvitellään valtiovarainministeriön liikenneverotyöryhmässä.

– Olen testannut ihmisillä ajatusta mm. kilometriverosta, jossa kilometrit olisivat eri hintaista. Tieosuuksilla, joille yhteiskunta osoittaa kilometriä kohden hyvin vähän kunnostusrahoja, maksu voisi olla esim. kymmenesosa moottoriteiden tai katujen maksusta. Maksussa voitaisiin myös jyvittää joukkoliikenteen olemassaolo tai sen puuttuminen, valtiovarainministeri Matti Vanhanen joka tapauksessa jatkaa.

Kaikkiaan liikenteen suuri verouudistus on Vanhasen mukaan tehtävä, mutta sinänsä polttoaineveron korvaamisella ei kuitenkaan ole valtiovarainministerin sanoin ”tulenpalava kiire”.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?