Koeajossa Toyota Corollan korotettu kuoppatieversio – eli kärry perään ja eikun mökille? - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajossa Toyota Corollan korotettu kuoppatieversio – eli kärry perään ja eikun mökille?

Pyöränkaarimuovein koristellut muutaman senttimetrin korotetut ”maastofarmarit” ovat olleet muotia jo vuosia. Nyt Corollankin saa vihdoin sellaisena.

Hieman omaa ilmettäAuton alareunoja kiertävät maastomuovit antavat korotetulle Trek-mallille hieman omaa ilmettä. Mökkitietä kummempiin maastoihin tälläkään Corollalla ei silti kannata lähteä.­

8.8. 7:00

Suomen myydyimpiin autoihin kuuluvan Toyota Corollan repertuaarista on keväästä saakka löytynyt myös korotettu eli Toyota-kielellä Trek-versio.

Käytännössä kyseessä on farmarimallinen ja aina hybridivoimalinjalla ryyditetty erikoismalli, jonka kiinnostavinta antia on vastaavaa perus-Corollaa kaksi senttimetriä korkeammalle asettuva maavara.

Vaikka parin sentin korotuslukema kuulostaa ehkä pieneltä, on hieman korkeammasta maavarasta selkeää hyötyä esimerkiksi kuoppaisilla mökkiteillä ajettaessa.

Toyotan tietoviihdenäyttö on selkeä. Kaikkea ei myöskään ole piilotettu pelkkien muodikkaiden kosketustoimintojen taakse, mistä irtoaa kyllä selkeä plussa.­

Myös istuma-asento on hieman perusmallia korkeampi, mikä tuo Trekiin häivähdyksen muodikasta katumaasturimaisuutta.

Ajettavuudeltaan Corolla Trek on hyvin vastaavan vakioversion kaltainen eli pehmeä ja mukavuuspainotteinen etenijä.

Kallistelu on kaarreajossa reippaimmillaan erittäin selkeää, mutta tiessä auto pysyy silti hyvin. Ohjaus on Corolla-tyyliin kevyt, paikoin ehkä jopa liiaksikin. Varsinaisen leipälajinsa eli hiekkateiden kuopat Trek ottaa vastaan ilahduttavan pehmeästi.

Samaa mukavuus- ja järkiosastoa jatkaa auton voimalinja, joka Trekeissä on siis vaihteiston osalta aina automaattinen.

Corollan puolidigitaalista mittaristoa voi kuvailla ennemminkin helposti luettavaksi kuin varsinaisesti näyttäväksi.­

Kaikkiaan kaksilitrainen ja eritoten taajamamukava Corolla on yhtä aikaa sekä arkiajoon aivan riittävän reipas että (reilun viiden litran tuntumaan asettuvalla kulutuksellaan) myös pihi.

Sisällä erikoismallin erottaa muista Corolla-versioista kaksivärisestä kangasverhoilusta sekä kojelaudan puuta muistuttavista somisteista. Kaikkiaan ohjaamotunnelma on kuitenkin hieman muovinen ja keinonahkainen, joskin viimeistelytasoltaan laadukas. Vakiona autosta löytyvät muun muassa mukautuva vakionopeussäädin, liikennemerkkien tunnistus sekä ns. älykkäät automaattiset kaukovalot.

Portaaton automaatti on hybridimalleissa aina vakiovaruste. Voimalinjan suurin miinus on sen sallima alhainen, vain 450/750 kg:n vetopaino.­

Ulkopuolella Trek-version varustejuttuna ovat omat helmat ja pyöränkaarien muotimuovit, joista voi parhaimmillaan olla pikkunaarmujen osalta joskus jonkinlaista pientä hyötyäkin.

Myös kynnyslistoissa on Trek-logo, mikäli kyseinen mallifakta sattuisi ennen autoon astumista tai siitä poistumista kyytiläisiltä unohtumaan.

Lisävarustelu tosin tuo tälläkin kertaa myös lisähintaa, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että hintatasonsa osalta Trek-malli kilpailee käytännössä tasapäin nyky-Corollan farkkumallin koreimman eli Style-varustelutason kanssa.

Takaistuin näyttää hyvältä, mutta on istuma-asentonsa osalta aikuiselle lähes epämukavan matala.­

Eniten Corolla Trekissä harmittaa yhä alhaisen vetokyvyn (mikä ei vastaa lainkaan auton ulkonäkömielikuvaa) ohella ehkäpä rengasmelu, jonka merkitys korostuu muuten melko hiljaisessa ja mukavuuspainotteisessa autossa valitettavan selvästi.

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid TREK

  • Moottori R4, 1987 cm³, 132 kW (180 hv)/6000 r/min (yhdistetty), 190 Nm/4400-5200 r/min (polttomoottori) 202 Nm/0 r/min (sähkö)

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s, huippunopeus 180 km/h

  • Kulutus 5,3 l/100 km 95E10 (WLTP)

  • CO2-päästöt 121 g/km (WLTP)

  • Voimansiirto A, etuveto

  • Mitat p 4672, l 1804, k 1455 mm, akseliväli 2700 mm, tavaratila 581-1591 l, tankki 43 l

  • Hinta 34730 euroa

KIITÄMME

- Perusmallia korkeampaa maavaraa arkiajossa

- Alhaista kulutusta, hyviä tiloja ja järkevää varustelua

MOITIMME

- Ohutta ajotuntumaa erityisesti maantie- ja mutka-ajossa

- Alhaisia perävaunumassoja

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?