Helsinkiin suunniteltu nasta­rengas­kielto hämmästyttää: ”En vissiin enää ajele nykyisessä koti­kaupungissa” - Autot - Ilta-Sanomat

Helsinkiin suunniteltu nasta­rengas­kielto hämmästyttää: ”En vissiin enää ajele nykyisessä koti­kaupungissa”

Helsingin kaupunki pohtii nastarengaskieltoja kaupungin kaduille. Aihe on herättänyt huolta etenkin turvallisuusnäkökulmasta.

Autoliiton puheenjohtajan Martti Merilinnan mukaan nastarenkaita koskevat rajoitukset eivät saa koskea Helsingin sisääntuloväyliä tai pääkatuja.­

6.8. 16:38

Ilta-Sanomat uutisoi eilen, että Helsingin kaupunki pohtii mahdollisia kieltoja nastarenkaiden käytölle joillain kaupungin tieosuuksilla.

Syynä selvitykselle on nastarenkaiden ilmanlaadulle aiheuttama haitta sekä rengasmelun väheneminen.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen sanoo Ilta-Sanomille, että nastarengaskieltoa on syytä testata tarkkaan.

– Yhdellä tai kahdella tieosuudella tehty kokeilu olisi mielenkiintoinen. En lähtisi sitä kuitenkaan laajemmin tekemään, esimerkiksi koko kaupungin alueella. Parin kolmen talven ajalta olisi hyvä saada kokemuksia, jotta onnettomuustilastoja ja hiukkaspäästöjä voisi verrata aiempiin vuosiin.

Turvallisuus puhutti myös monia autoilijoita sosiaalisessa mediassa.

– Jassoo. Tämä menee haasteelliseksi. Käyn säännöllisesti isää hoitamassa hieman pohjoisempana. En vissiin sit ajele enää nykyisessä kotikaupungissa, Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila twiittaa.

– Ottaako päättäjät myös tästä aiheutuvat kuolonuhrit kontolleen? Jos vaikkapa helmikuun pakkasissa haluaisi lähteä viikonlopuksi böndelle, talousasiantuntija Martin Paasi pohtii Twitterissä.

Heiskanen arvioi, että turvallisuudesta ei tarvitse olla huolissaan, mikäli kyse olisi katukohtaisesta kokeilusta. Jos nastarengaskielto laajenisi koskemaan koko Helsinkiä, tilanne muuttuisi hänen mukaansa huolestuttavaksi.

Tällainen tilanne johtaisi yhteyspäällikön mukaan siihen, että kitkarenkaiden osuus talvirenkaista kasvaisi väistämättä merkittävästi.

Helsingin liikennejärjestelmäyksikön päällikön Heikki Hälvän mukaan tällä hetkellä kitkoilla ajaa Helsingissä alle 30 prosenttia autoilijoista.

Helsingin kaupungin tavoitteena on kitkarenkaiden käytön lisääminen niin, että vuonna 2030 kitkarenkaiden osuus olisi Helsingissä 70 prosenttia.

Heiskasen mukaan tavoite kuulostaa hurjalta.

– Nokian Renkaat on arvioinut vuonna 2014, että jos kitkarenkaiden osuus kaikista talvirenkaista on esimerkiksi puolet, Helsingissä tapahtuisi 400 liikenneonnettomuutta enemmän vuodessa.

– Ongelma tällaisessa suhteessa on se, että pienhiukkasten päästövähennystavoitetta ei välttämättä saavuteta. Jos kitkarenkaiden osuus on merkittävästi suurempi kuin nastarenkaiden osuus, niin kitkarengas ei silloin toimi kunnolla.

Heiskanen kertoo, että nykyaikainen nastarengas ei rouhi tienpintaa, mutta jäänpinnan se rikkoo. Toimiakseen kunnolla kitkarengas vaatii siis liikenteeseen myös nastarenkaita.

– Jostain se kitka täytyy tienpintaan saada ja mikäli tie on peilijäässä, se tehdään hiekalla. Eli kun mennään suurempaan kitkarengasosuuteen, tarvitaan enemmän hiekkaa teille. Tämä taas tarkoittaa enemmän katupölyä ja pienhiukkasia.

Liikennemerkki C48: Nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty.­

Heiskasen näkemys parhaaksi kompromissiksi on se, että suomalaisten pitäisi panostaa entistä enemmän uusiin korkean teknologian nastarenkaisiin.

– Ne ovat mainettaan parempia. Uudet korkean teknologian nastarenkaat eivät juurikaan rouhi tienpintaa, eivätkä irrota pienhiukkasia. Myöskään liikenneturvallisuus ei heikkenisi rajusti.

Vastaavia kokeiluja on Heiskasen mukaan tehty esimerkiksi Oslossa, Sapporossa ja Uppsalassa. Muualta saatuja kokemuksia ei hänen mukaansa voi verrata suoraan Suomeen.

– Olosuhteet ovat aina kuitenkin hieman erilaisia, kuin mitä täällä meillä Suomessa. Jo senkin vuoksi pienimuotoisesti toteutettu kokeilu olisi paikallaan.

”Ei saa missään tapauksessa estää...”

Autoliiton ja Helsingin seudun osaston liikennetoimikunnan puheenjohtaja Martti Merilinna peräänkuuluttaa ankaraa pohdintaa, mikäli nastarenkaiden käyttöä aiotaan rajoittaa.

– Mielestäni rajoitukset eivät missään nimessä saa estää esimerkiksi läpikulkuliikennettä satamiin tai koskea sisääntuloväyliä ja pääkatuja. Jos tällaisia rajoituksia tulee, niin ne kuuluvat ehdottomasti sivukaduille.

Merilinna pohtii myös, olisiko rajoituksilla negatiivinen vaikutus kaupungin imagoon.

– Jos tulee yleiseen tietoisuuteen, että Helsingissä ei kaikkialla saa ajaa nastarenkailla, niin uskalletaanko tänne ajaa enää muualta Suomesta. Näivettäisikö se keskusta-aluetta, mikäli sinne rajoituksia tulisi.

Turvallisuusnäkökulmasta Merilinna ei ole huolissaan. Hän itse on ajanut kitkarenkailla jo kymmenen talvea.

– Modernit talvirenkaat, nastat ja kitkat, pitävät monissa olosuhteissa käytännössä yhtä hyvin. Nastarenkaiden etu tulee peilijäisellä pinnalla, mutta etenkin Helsingissä sellaiset tilanteet ovat harvinaisia. Talvisin ei ole montaa tilannetta ollut, että olisin nastarenkaita kaivannut.

Miten nastarenkaiden rajoituksia sitten valvottaisiin? Merilinnan mukaan tässä piileekin ongelma.

– Naapurimaastamme Ruotsista tietoomme on tullut sisarjärjestöltä, että vastaavat rajoitukset eivät ole toimineet, sillä kukaan ei ole pystynyt rajoituksia valvomaan.

Autoliiton puheenjohtajan Martti Merilinnan mukaan rajoitukset eivät saa koskea Helsingin sisääntuloväyliä tai pääkatuja.­

Tästä on kyse

Kesäkuussa 2020 astui voimaan uusi tieliikennelaki. Helsingin kaupunki on käynnistänyt selvitystyön, jossa määritellään periaatteet, joiden perusteella nastarenkaiden käyttöä voisi rajoittaa kaduilla uudella tieliikennelain mukaisella liikennemerkillä.

Parhaillaan Helsingin kaupungin nettisivuilla on auki kysely, jossa kansalaisilta kysytään mielipiteitä ja vinkkejä muun muassa siihen, mitkä pääkaupungin katuosuudet olisi syytä määritellä nastarenkailta kielletyiksi.

Mahdollinen kielto koskisi vain läpiajoa, tonteille ajaminen olisi edelleen mahdollista kieltomerkistä huolimatta.

Lisäksi kaivataan ehdotuksia siihen, mitä liikenneturvallisuustoimenpiteitä voitaisiin tehdä, jotta kitkarenkaiden suhteellinen osuus kasvaisi.

Helsingin kaupungin tavoitteena on kitkarenkaiden käytön lisääminen niin, että vuonna 2030 kitkarenkaiden osuus olisi Helsingissä 70 %.

Helsingissä ilmanlaatu on pääsääntöisesti kaupungin mukaan hyvä, mutta joillakin katuosuuksilla ilmanlaadun paraneminen sekä rengasmelun väheneminen voisi kuitenkin olla nastarengaskiellon myötä hyvinkin mahdollista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?