Yksin autoileville ja vain vähän tavaraa kuljettaville esitetty muita suurempaa kilometriveroa – ITS Finland: ”Aluksi vapaaehtoisena vaihtoehtona” - Autot - Ilta-Sanomat

Yksin autoileville ja vain vähän tavaraa kuljettaville esitetty muita suurempaa kilometriveroa – ITS Finland: ”Aluksi vapaaehtoisena vaihtoehtona”

Suoriteperusteisuuden lisäksi kilometriverossa pitäisi samalla tarkastella siirtymistä tehokkuusperusteiseen verotuselementtiin, esittää ITS Finland.

ITS Finlandin mukaan Sanna Marinin (sd) hallituksen asettamia päästötavoitteita ei voida saavuttaa ilman ”suoritteeseen eli ajettuun matkaan perustuvaa kohdistuvaa veroratkaisua”. Uutena alavaihtoehtona kilometrimallissa on mukana myös kuljetettujen ihmisten ja tavaroiden määrä.­

4.8. 11:35

Useista eri yrityksistä, tutkimus- ja oppilaitoksista sekä hallinnon osapuolista ja yhteisöistä kuten ministeriöistä, virastoista ja kaupungeista koostuva ITS Finland ry esittää valtiovarainministeriön liikenneverotyöryhmän harkittavaksi tehokkuusperustaista kilomeriverotusta, kertovat Ilta-Sanomien läpi lukemat kesäkuulle 2020 päivätyt asiakirjat.

Käytännössä kyse olisi siis mallista, jossa esimerkiksi yksin autolla ajava tai autollaan vain vähän tavaraa kuljettava maksaisi suurempaa kilometriveroa kuin esimerkiksi kimppakyytiläisiä mukaan ottava.

”Suoriteperusteisuuden lisäksi olisi perusteltua tarkastella siirtymistä samalla tehokkuusperusteiseen verotuselementtiin (henkilökilometri/tonnikilometri), joka huomioisi kuljetuksen tehokkuuden. Tämä suosisi tavarakuljetuksia ja ammattiliikennettä sekä joukkoliikennettä sekä sitä, että henkilöautolla ajetaan täydempänä kuin tyhjänä. Samalla luotaisiin keino huomioida verotuksessa esimerkiksi enemmän itsekseen ajavat tyhjät automaattiautot”, ITS Finland perustelee ministeriön lausuntopyyntöön lähettämässä vastauksessaan.

Itse kilometriveromallin käyttöönoton osalta ITS Finland puolestaan katsoo, että ”kilometriverotus voisi tulla aluksi vapaaehtoisena vaihtoehtona uusien autojen hankkijoille”.

Siihen, olisiko uudessa kilometriverotuksessa heti mukana tehokkuusperustainen elementti vai ei, IS:n näkemät dokumentit eivät ota kantaa.

Vapaaehtoisuuden tarkoituksena olisi todennäköisesti lähinnä helpottaa hankkeen läpimenoa, sillä kilometriveron täysimittainen käyttöönotto tulisi tarkemmista yksityiskohdista huolimatta tehdä ITS Finlandin mukaan joka tapauksessa ”hyvissä ajoin 2020-luvulla”.

Valtiovarainministeriön johdolla toimivan ”Liikenteen verotuksen uudistamista selvittävän työryhmän” toimikausi päättyy maaliskuussa 2021, jonka jälkeen luvassa lienee myös useita konkreettisia aiheeseen liittyviä poliittisia esityksiä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?