Koeajossa BMW X5:n loistokas töpselimalli – iso ajoakku ja alhainen vero, mutta kuka oikein on suunnitellut laitteen laturin!? - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajossa BMW X5:n loistokas töpselimalli – iso ajoakku ja alhainen vero, mutta kuka oikein on suunnitellut laitteen laturin!?

Suomalaisen autoverotuksen ansiosta latausversio on hankintahinnaltaan BMW:n koko X5-malliston selvästi halvin. Auto on kokoisekseen jopa säästeliäs, mutta vain pätkäajossa ja pitkillä sekä säännöllisillä välilatauksilla.

Julkaistu: 2.8. 13:32

Bemarin ison katumaasturin latausversio luottaa seiskasarjasta tuttuun voimalinjatekniikkaan. Tästäkin huolimatta auto on nyt koko X5-malliston halvin.

Vasemman etulokasuojan latausluukku on ulkoa tarkastellen edelleenkin käytännössä ainut yksityiskohta, joka paljastaa juuri parkkihalliin ajamani Bemarin uuden X5 xDrive45e:n ladattavaksi.

Aiempaan lataus-X5:een nähden auton ajoakku on kasvanut huomattavasti ja myös polttomoottori on suurentunut rivinelosesta tehobemarityyliin paremmin sopivaksi -kuutoseksi.

Töpseli-äksän voimalinja on siis nyt käytännössä tasan sama kuin esimerkiksi merkin pidennetyssä loistolaivassa 745Le xDrivessä. Luvassa on näin olleen siis painosta huolimatta varsin pehmeää ja voimareservikästä kyytiä, luonnollisesti verotusmielessä ilahduttavan alhaisilla päästögrammoilla varustettuna.

Ajokokemus on ilmajousineen kaikkineen ylellinen eikä vetopainoistakaan (2700 kg) tarvitse juuri tinkiä. Suuren keskinäytön takaa voi räätälöidä myös auton sähkövoimalinjan yksityiskohtaista toimintaa.

Iso 24 kilowatin ajoakku takaa sen, että painava luksusmaasturi liikkuu todellisissa ajotilanteissa ilmastointi ja kaikki mahdolliset muutkin mukavuusvarusteet päällä pelkällä sähköllä reilusti yli 60, ja parhaimmillaan jopa yli 70 kilometriä kerrallaan. Se riittää helposti päivittäisiin perusasiointeihin kuten esimerkiksi lasten harrastuskäynteihin,sekä työ- ja kauppamatkoihin.

Toisaalta voi tietysti miettiä sitäkin, että ja samalla akkukoolla varustetulla pienellä kaupunkisähköautolla samalla energialla taittaisi helposti jopa yli sadan km:n matkan. Mutta no, niin tai näin – painolla, voimalla ja muulla ylellisyydellä on aina hintansa.

Ei töpseli-X5 mikään kilpa-auto ole, mutta voimaa kokonaisuudessa on silti sen verran runsaasti, että painava luksusauto sujahtaa pitkästä tukkirekastakin ohi kuin rusakko makuulta. Samalla esiin tulee voimalinjan minimaalinen kauneusvirhe, kun bensamoottorin mukaantulo tuntuu tässä pienenä nykäyksenä.

Ajoakku syö hieman tavaratilaa, mutta käytössä se ei juuri tunnu. Johdolle on tilassa oma paikkansa, mutta pientä lisävaivaa lataamisesta kuitenkin on.

Akun tyhjennyttyä meno iso-äksällä jatkuu erittäin miellyttävän rivikuutosen turvin, eikä sähkön loppumista huomaa suorituskyvyssä käytännössä lainkaan. Tai siis mitä nyt auton kulutuslukemat karkaavat moninkertaisiin lukemiin.

Siis sellaisiin, joilla ei ole enää luvalla sanoen kovinkaan paljoa tekemistä tehtaan lupaaman 1,2l/100 km:n kanssa.

Vaikka X5 ei siis tarjoakaan varsinaista urheilullista mutka-ajamisen iloa, on meno upean pehmeän loistoalustan ja johtajaluokan äänieristyksen myötä erittäin miellyttävää. Melkeinpä niin, että kauppakeskukseen kaartaessani mieli tekee ajaa jopa ylimääräinen sakkokierros.

Sitä en kuitenkaan tee, vaan kaarran suoraan pääoven eteen, suuren sähköyhtiön maksulaturille.

Siellä paljastuu yllätys, johon en oman autotallin ”siivoustöpselistä” ladatessani vielä kiinnittänyt huomiota.

Kymmenien kilowattien virransyöttöön kykenevä Fortumin latauspönttö lataa nimittäin Bemaria vain 3,7kW teholla.

Epäilen vikaa ja auton säätöjä, mutta tuloksena on vesiperä. X5-lataushybridin sisäinen laturi on todellakin teholtaan yhtä heikko kuin ikivanhassa sähkö-Nissanissa, mikä tarkoittaa ajoakun täyttymisen vievän jopa seitsemän tuntia!

Ajoakku on Bemarissa iso, mutta laturi hidas.

Niin pitkään en aio kaupassa asioida enkä kahvilan espressoa kitata, joten meno jatkuu tunnin lataamisen jälkeen suunniteltua pidemmin bensalla.

Kaikkiaan töpseli-X5 on kuitenkin upea ja kuten todettua käyttäjälleen erittäin ajomukava auto.

Parhaimmillaan se voi olla kulutuksensa osalta myös hyvinkin taloudellinen, jos kerta-ajot asettuvat pääasiassa alle sadan kilometrin luokkaan ja auto saa ajojen välissä levätä myös pistokkeen jatkona.

BMW X5 xDrive45e iPerformance

  • Moottori 6-syl. 2993 cm3, turbo ja sähkömoottori, yhteisteho 290 kW (394 hv), yhteisvääntö 600 Nm

  • Ajoakku 24 kWh

  • Latausaika 6,8 h (1x16A, 3,7kW)

  • Toimintamatka sähköllä 62 km

  • Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s, huippunopeus 235 km/h

  • Kulutus 1,2 l/100 km 95E10 (WLTP)

  • CO2-päästöt 28 g/km (WLTP)

  • Voimansiirto neliveto, A8

  • Mitat p 4922 mm, l 2004 mm, k 1745 mm, akseliväli 2975 mm, omamassa 2510 kg, tavaratila 500-1720 l

  • Hinta 86853 euroa

KIITÄMME

- Loistokasta mukavuutta

- Ajoakun kokoa hybridiksi

MOITIMME

- Hidasta sisäistä laturia

- Käytännön kulutusta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?