Bensa ja diesel kallistuvat: Eduskunta­talon eteen suunnitellaan torvi­protestia – isompia mielen­ilmauksia ei luvassa - Autot - Ilta-Sanomat

Bensa ja diesel kallistuvat: Eduskunta­talon eteen suunnitellaan torvi­protestia – isompia mielen­ilmauksia ei luvassa

Nähtäväksi jää, kokoontuvatko kiukkuiset autoilijat eduskuntatalon eteen syyskuussa vaiko eivät.

Julkaistu: 31.7. 14:58

Pieni protestinpoikanen on jo ilmassa, mutta isompien autoilijamäärien suuntaaminen barrikadeille olisi jo suoranainen ihme.

Huomenna lauantaina odottavasta bensan ja dieselin hinnannoususta napistaan netin keskustelupalstoilla osin jo varsin kovaäänisestikin, mutta isompia mielenilmauksia ei Ilta-Sanomien tekemän soittokierroksen mukaan ole luvassa.

Yksi keskiviikolle 2. syyskuuta päivätty mielenosoitushanke kuitenkin sosiaalisesta mediasta löytyy, nimellä ”Torviprotesti 2.9.”

Kyseisessä protestissa on sen järjestäjien mukaan tarkoitus ajaa eduskuntatalon edestä autojen torvet soiden ja siten viestiä päättäjille ”autoilijoiden kurituksen” riittävän. Käytännössä osallistujien vaatimuslistalla ovat polttoaineverojen korotuksen peruminen sekä erilaisten ruuhkamaksu-, tietulli- ja kilometriverohankkeiden lopettaminen.

Suomen suurin yksityisautoilijoiden edunvalvoja eli Autoliitto ei kuitenkaan aio torviprotestiin osallistua.

– Aikoinaan protesteja on kokeiltu, mutta tulokset ovat olleet heikkoja. Suomalaiset eivät tapaa lähteä näihin mukaan, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kertoo puhelimessa.

Autoliiton strategiana on nykyään vaikuttaa päätöksiin silloin kun se järkevintä eli etukäteen – ei suinkaan protestoida populistisesti kaduilla jo ajat sitten lakiin kirjoitettujen ja demokraattisessa prosessissa asianmukaisesti hyväksyttyjen päätösten toteuttamista.

– Huomisessa veronkorotuksessahan on kyse siitä, että hallitusneuvotteluissa syksyllä hyväksytty päätös vain toteutetaan, liiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen vahvistaa.

Tätä juttua kirjoitettaessa syyskuiseen torviprotestiin on Facebookissa ilmoittautunut 21 henkilöä ja loput vajaat parisataa kutsuttua ovat vastanneet olevansa ainoastaan kiinnostuneita.

Edellisen kerran autoilun hintaan liittyviä massaprotesteja on Suomessa onnistuttu järjestämään 1990-luvun puolessavälissä, jolloin Autoliiton masinoimat ns. aiemman vaikutusstrategian mukaiset tööttäilykaravaanit keräsivät Helsinkiin parhaimmillaan jopa satoja mieltään osoittaneita autoilijoita.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?