Neljä vuotta sähköautoillut tuskailee taloyhtiöiden haluttomuutta – insinöörit vertaavat tilannetta lämmitystolppiin - Autot - Ilta-Sanomat

Neljä vuotta sähköautoillut tuskailee taloyhtiöiden haluttomuutta – insinöörit vertaavat tilannetta lämmitystolppiin

Sähköautoihin perehtyneiden insinöörien mukaan tilanne on jo nyt epätasa-arvoinen, lohkolämmittäjistä alkaen.

Kysymys latauspaikkojen tarpeellisuudesta tulee jossain vaiheessa esiin lähes jokaisessa suomalaisessa taloyhtiössä.­

31.7. 12:44

”Olen ajanut sähköautolla nelisen vuotta. Mielestäni suurin ongelma sähköautojen leviämiselle on taloyhtiöiden haluttomuus järjestää latausmahdollisuus asukkaan kustannuksella. Mitä tälle pitäisi tehdä?”

Näni kuuluu kysymys, johon sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, Suomen Autoteknillinen Liitto SATL:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan suomalaista asiantuntijaa vastaavat yhdessä seuraavasti:

Suomessa on monessa taloyhtiössä autopaikoilla lämmitystolpat, ja jos katsotaan tilannetta puhtaalta pöydältä, niin latausmahdollisuuden lisääminen ei tuo siihen päälle paljoakaan lisäkustannusta, kun latausteho pysyy maltillisena.

Yksi jo meneillään oleva toimenpide tulee EU:sta rakennusten energiatehokkuusdirektiivin myötä, joka tulee edellyttämään latauspisteitä uusille ja laajasti korjattaville pysäköintialueille. Tarkat vaatimukset ja vaadittavien latauspisteiden määrät ovat vielä auki.

Asia on uusi niin taloyhtiön hallituksille, isännöitsijöille kuin asukkaille, joten ennakkoluuloja ja vääriä käsityksiä on paljon. Ne ovatkin tällä hetkellä suurimmat esteet.

Pääosa lataamisesta tapahtuu taloyhtiöissä yön yli ja tällöin aikaa on yleensä vähintään 10–12 h. Halvimmillaan käytetään lämpötolppaa sellaisenaan 8 A virralla, jolla saadaan noin 1,8 kW latausteho ja ladattua yön aikana 18-22 kWh. Se riittää noin 100 km päivittäiseen ajoon. Älykkäällä latausjärjestelmällä, joka säätää autojen latausta, teho voidaan helposti kaksinkertaistaa 3,7 kW:iin. Kohtuullisilla muutoksilla on yleensä mahdollista päästä 7,4-22 kW lataustehoihin ainakin osassa latauspisteitä, joka antaakin 100 km ajomatkan jo 1-3 h latauksella.

Tasapuolisuus varmistuu autokohtaisella energiamittauksella ja autopaikkojen hinnoittelulla. Sähköautojen latauskustannukset voidaankin järjestää tasapuolisemmin kuin perinteiset autopaikat sähkötolppineen, joissa satunnainen moottorinlämmittäjä käytännössä maksaa ahkeran sisätilalämmittimen käyttäjän sähköjä, kun kaikki maksavat samaa kuukausimaksua.

Lisää kyseisen joukon ratkottavaksi päätyneitä sähköautokysymyksiä vastauksineen löydät oheisista linkeistä. Vastauksen lähde: Suomen Autoteknillinen Liitto (2020): Kysymyksiä sähköautoista – SATL:n asiantuntijat vastaavat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?