Miten sähkö riittää, jos esimerkiksi 750 000 sähköautoa on latauksessa yhtä aikaa? - Autot - Ilta-Sanomat

Miten sähkö riittää, jos esimerkiksi 750 000 sähköautoa on latauksessa yhtä aikaa?

Suomen sähköverkon kapasiteetin riittävyys on eräs sähköautokeskustelun vakioaiheita. Alan insinöörien mukaan varsinaista ongelmaa ei kuitenkaan ole näköpiirissä.

Autoalan insinöörien laskukaavojen mukaan sähkön riittävyydestä ei tule ongelmaa.­

31.7. 7:01 | Päivitetty 31.7. 9:28

Jos Suomessa otetaan joskus käyttöön peräti 75 000 sähköautoa vuodessa, niin kuinka sähkö riittää? Entä miten käy siirtokapasiteetille?

Tähän kysymykseen sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, Suomen Autoteknillinen Liitto SATL:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan suomalaista asiantuntijaa vastaavat yhdessä seuraavasti:

Jos Suomessa otettaisiin käyttöön 75 000 sähköautoa vuodessa, olisi sähköautokanta kymmenen vuoden päästä 750 000 kpl.

Suomalaiset ajavat autolla keskimäärin 17 000 km vuodessa.¨

Käytetään sähköauton kulutuksen arvona 20 kWh / 100 km.

Tällöin päästään seuraavaan summaan: 750 000 * 17 000 km * 0,20 kWh/km = 2,55 TWh (terawattituntia).

Suomen sähkönkulutus oli vuonna 2008 90 TWh ja vuonna 2018 87 TWh, eli 750 000 sähköauton lataamiseen tarvittava sähkö on vähemmän kuin näiden vuosien erotus.

Autot ovat lisäksi latauksessa pääasiassa yöaikaan, jolloin kulutus Suomessa on pienimmillään. Olkiluoto 3 lisää Suomen tuotantomäärää 13 TWh.

Laskelma on siis tehty ilman älykästä sähköverkon ja latausinfran hallintaa, mikä helpottaa kulutuspiikeissä valtavasti.

Tuoreen tutkimuksen mukaan erityisesti täyssähköautolla ajavista suurin osa ei lataa autoa joka päivä, jolloin tilanne, jossa kaikki autot lataisivat samanaikaisesti, on epärealistinen.

Lisäksi esimerkiksi kello 18–08 välillä on neljätoista tuntia, joten lataus jakautuu luontaisestikin monelle eri tunnille. Älykkäällä latauksella voidaan välttää kulutushuippujen voimistuminen.

Siirtokapasiteetti puolestaan riittää kyllä koko valtakunnan tasolla. Joitakin yksittäisiä pullonkauloja voi tulla, mutta sitä vähemmän, mitä useampi latausjärjestelmä rakennetaan älykkääksi.

Tällöin lataus voidaan ajastaa tapahtumaan silloin, kun kapasiteettia on tarjolla, käytännössä siis yöllä.

Ongelmia saattaa tulla esimerkiksi yksittäisten muuntopiirien jakelumuuntajien kohdalla. Tällöin muuntaja voidaan vaihtaa kokoa suurempaan – näin on jo meneteltykin esimerkiksi maalämpöpumppujen yleistyttyä maaseudulla.

Kaukolämmön piirissä olevilla asuinalueilla taas sekä sähköliittymissä että jakelumuuntajissa on pikemminkin ylikapasiteettia kuin pulaa kapasiteetista.

Lisää kyseisen joukon ratkottavaksi päätyneitä sähköautokysymyksiä vastauksineen löydät oheisista linkeistä.

Lähde: Suomen Autoteknillinen Liitto (2020): Kysymyksiä sähköautoista – SATL:n asiantuntijat vastaavat

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?