Korona toi teille ison joukon keltanokka-karavaanareita – mutta mitä kaikkea heidän ja muiden tielläliikkujien tulisi nyt tietää?

Myös karavaanarit voivat omalla käytöksellään edistää sekä omaa että muiden liikenneturvallisuutta.

Ennakoinnin merkitys kasvaa sitä tärkeämmäksi, mitä isommilla ajoneuvoilla liikutaan. Enintään 3500 kg:n matkailuautot ovat saaneet ajaa kesäkuusta alkaen kaikkialla Suomessa enimmäisrajoitusten mukaisesti, minkä myötä esimerkiksi todellisen ohitustarpeen punnitseminen kasvattaa nyt merkitystään.

24.7.2020 13:34

Kuluneen kevään ja kasvaneen kotimaanmatkailun myötä Suomen teille on ilmestynyt kokeneiden konkareiden ohella myös runsaasti aivan uusia karavaanareita.

Lyhyesti tilanteesta voi todeta, että maanteille mahtuvat kyllä asuntoautot ja -vaunutkin, kunhan noudatamme yhdessä yhteisiä pelisääntöjä ja otamme huomioon jokaisen liikkujan – itsemme lisäksi.

Tarkemmista ajamisen yksityiskohdista karavaanauksessa korostuu Liikenneturvan mukaan ennen mutta riittävän turvavälin tärkeys, niin matkailuajoneuvoilijalle kuin perässä ajavallekin.

Reilu väli mahdollistaa esimerkiksi näkyvyyden myös edellä ajavan auton eteen ja tilanteiden ennakointi helpottuu.

Samalla jää aikaa ja tilaa toimia, jos näkee edessä jotain, joka vaatii esimerkiksi vauhdin hidastamista.

Ajaminen on turvavälien ansioista myös rauhallisempaa ja taloudellisempaa.

Takapuskurissa roikkuvat kannattaa siis päästää suosiolla ohitse, mutta jos se ei onnistu, tulee itse jättäytyä kauemmaksi edellä ajavasta. Samoin voi toimia, jos näkee edellä ajavien ajavan liian lähellä toisiaan.

– Matkailuautoilla ja -vaunuilla liikkujien kannattaa välillä päästää taakse kerääntynyt jono ohitse pysäyttämällä hetkeksi esimerkiksi levähdyspaikalle tai linja-autopysäkille, ohjeistaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

– Uuden tieliikennelain myötä enintään 3500 kg matkailuautot saavat ajaa kaikkialla enimmäisrajoitusten mukaisesti, joten ohittamista kannattaa välttää, jos se on vain vanhaa käyttäytymismallia, eikä tarvetta oikeasti ole, Heiskanen jatkaa.

Huonolla kelillä turvavälien pitämisellä ja yleisellä ennakoinnilla on erittäin tärkeä merkitys.

Kuormattava huolellisesti

Matkailuauton tai -vaunun kuormaamisessa pätevät samat periaatteet kuin muunkin ajoneuvon kuormauksessa.

Ennakointi on tässäkin asiassa tärkeässä roolissa ja hyvin pientenkin esineiden paikallaan pysymisellä on merkitystä liikkuvassa ajoneuvossa.

Jokaiselle esineelle tulisi olla oma lukittu tai sidottu paikkansa, jossa se pysyy paikoillaan nopeuden muuttuessa esimerkiksi äkkijarrutuksen tai väistön vuoksi. Tavarat lähtevät helposti liikkeelle myös hitaissa ja maltillisissa jarrutuksissa.

Fysiikan osalta voi todeta, että 50 km/h törmäyksessä kappaleen massa on jo noin 40-kertainen, jolloin esimerkiksi irti jäänyt lemmikki, kukkaruukku tai kassi voi liikkua ohjaamossa satojen kilojen voimalla.

Kokonaismassaltaan enintään 3500 kg B-ajokortilla ajettavissa matkailuautoissa todellinen ajonaikainen massa ajokunnossa täysine kaasupulloineen, vesisäiliöineen ja polttoaineineen lähentelee jo kokonaismassan ylärajoja, joten ylimääräiselle tavarakuormalle ei juuri jää tilaa.

– Jos auton alustalle suunniteltu kokonaismassa ylittyy ja jouset makaavat pohjassa, auton hallittavuus heikkenee, muistuttaa Heiskanen.

Varo katvealueita

Minkään auton peileistä ei näe kaikkea, joten aina kannattaa välttää ajamasta toisten katveessa.

Isojen kulkuneuvojen rakenteet aiheuttavat enemmän näköesteitä, jolloin katvealue korostuu ja pieni henkilöauto saattaa helposti jäädä ison matkailuauton kuljettajalta huomaamatta ilman erityistä tarkkaavuutta puolin ja toisin.

Myös kääntyminen vaatii näillä ajoneuvoilla taitoa, sillä sopivassa kulmassa ja samalla nopeudella takasivuilta lähestyvää pyöräilijää ei käytännössä näe lainkaan ja taka-akseli leikkaa kääntyessä sisäpuolelle melkoisesti. Tässäkin mielessä ennakointi ja joustavuus on siis tärkeää kaikille osapuolille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?