Koeajossa uusi Skoda Octavia – vahva suoritus, mutta digitalisoitumisessa riittää silti sulateltavaa - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajossa uusi Skoda Octavia – vahva suoritus, mutta digitalisoitumisessa riittää silti sulateltavaa

Skoda Octavian tuoreimman sukupolven suurimmat mullistukset löytyvät käyttöliittymästä. Ajoimme ensimmäisenä maahan saapuneet bensa- ja dieselmallit.

Dieselin tapaan myös Octavian bensiinimallit (kuvassa 1.5 TSI) ovat vahvaa konsernisukua erityisesti VW Golfille.­

25.7. 11:44

Silloin tällöin alle osuu auto, jonka myyntimäärä Suomessa on helppo ennustaa ennemminkin korkeaksi kuin matalaksi.

Sellainen on esimerkiksi Skoda Octavian tuorein ja sitä myöten myös täysin uudistunut sukupolvi, joka käy osin jo kaupaksi melkeinpä itsestään. Siis toisin sanoen jo pelkällä edellisten Octavioiden suurella suosiolla, pääosin hyvällä vanhalla maineellaan ynnä tästä kaikesta syntyneellä syvällä kansalaisluottamuksella.

Mutta millainen auto upouusi Octavia oikeasti oikein on? Otimme asiasta selvää ajamalla perusteellisesti sekä farmarikorisen bensiinimanuaalin (kuvien punainen auto) että vastaavan dieselautomaatin (sininen).

Ja vastaus kysymykseen – no, sehän kuuluu, että vanhaan Octaviaan verrattuna uutuus on samalla sekä erilainen että toisaalta myös hyvin samanlainen tapaus.

Kuvan farmarimallin ohella uuden Octavian saa myös viisiovisena luukkuperänä.­

Ulkoa tarkastellen muutos vanhaan on enemmänkin kosmeettinen, mutta sisällä ero edelliseen on erityisesti käyttöliittymän osalta hyppäystasoa.

Varovaisesti, mutta toki selvästi uudistunut ulkonäkö ei suinkaan ole uuden Octavian suurin uutinen. Kuvan kaksilitrainen dieselmalli on saatavilla alkuun kahtena eri tehoversiona joista ajossa ollut isompi 150-heppainen on aina automaatti.­

Auton täysdigitaalinen mittaristo ja varustetasosta riippuen joko 8,25- tai 10-tuumaiseen keskinäyttöön liitetty käyttöjärjestelmä edustavat nimittäin Skodassa jotain aivan ennen kokematonta.

Auton varsin monipuolisia toimintoja ohjataan nyt ensimmäistä kertaa älypuhelintyyliin, eli monin tavoin personoitavista digivalikoista sekä monissa kohdin vain näpäyttämällä tai hipaisemalla.

Kaksipuolainen ratti ilmestyy myöhemmin myös muihin Skoda-malleihin.­

Kaikilta osin kojelaudan uudet hienot hallintalaitteet eivät kuitenkaan ole pelkkä parannus, vaikka ulkonäköpuoli onkin komeaa ja viimeistelyn laatu materiaaleineen vastaa oikeastaan jo täysin takavuosien Audi-tasoa.

Esimerkkinä edellisestä käy vaikkapa valokytkimen muuttuminen selkeästä kierrettävästä monimutkaisemmaksi painettavaksi versioksi sekä ylipäätään kaikenlaisten (liuku)hipaisukytkinten runsaskätinen viljely aina kattoluukusta radion äänenvoimakkuuteen saakka.

Älyilmastoinnin saa onneksi myös pois. Ruudun alla näkyy uusi kosketuksella toimiva liukusäädin.­

Selvää on, että moni konservatiivisimmista skodakuskeista rykii osaa Octavian digitaalisista hallintalaitteista vielä pitkään.

Perehtyvälle uuden ajan kuljettajalle tarjolla on kuitenkin jos jonkinlaista herkkua, aina puheohjattavasta älyilmastoinnista – ”Viilennä jalkoja, Skoda!” – tehdasnavigaattorin itse arvaamiin reitteihin ja osoitteisiin saakka.

Ja tokihan Octavia peilaa näyttöönsä myös älypuhelimen ynnä lataakin luuria langattomasti.

Erilaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä on Octaviassa runsaasti. Käytön kannalta ne on paketoitu fiksusti yhteen näyttöruutuun.­

Alustaltaan uusi Octavia on ilahduttavasti (ainakin koeajoyksilöissä olleen vakiorengastuksen kera) ennemminkin mukava kuin urheilullinen. Tuntuma tiehen säilyy siis käytännössä kaikissa eteen tulevissa tilanteissa.

Ohjaus on ehkä jopa yllättävän kevyt, mutta samalla perheautoksi melkeinpä esimerkillisen hieno ja tarkka.

Varsinkin väännökkään dieselin ja automaatin kera uusi Octavia kulkee kaikkiaan erittäin miellyttävästi, niin maantiellä kuin taajamassakin.

Automaattivaihteisissa malleissa huomio kiinnittyy lähinnä erikoisen malliseen vaihteenvalitsinvipuun, jonka käyttö on onneksi aivan yhtä helppoa kuin perinteisen DSG-kepin.

Toisena malliversiona ajossa olleen käsivaihteisen bensaversion vaihteensiirtoa voi sitäkin kuvata tuntumaltaan varsin onnistuneeksi eli pehmeäksi ja napakaksi.

Ainoana miinuksena käsilaatikossa ovat (ilmeisesti polttoaineensäästö mielessä valikoituneet?) varsin pitkät välitykset, jotka pakottavat hamuamaan taajamapyörittelyssä väliin jopa ykkösvaihdetta.

Muilta osin Octaviaa onkin sitten lähinnä vain hienosäädetty, vaikka virallisesti kaikki onkin toki uutta.

Tästä esimerkkinä takatilat ovat esimerkiksi kyllä edelleenkin oikein hyvät, mutta eivät silti suuremmat kuin edeltäjässä.

Ja suunnilleen samaa voi sanoa (lähinnä tavaratilan suojaverhoa vasten hieman kasvaneesta ja edelleen luokassaan suureksi luonnehdittavasta) tavaratilastakin, jossa uutuusannista vastaavat muutamat käytettävyyttä parantavat lisävarusteet – parhaimpina esimerkkeinään uusi sateenvarjohylly sekä verkkotaskuja auki pitävät vetolukot.

Iso tavaratila on edelleenkin Octavian selkeä valtti. Uutuutena sivuverkot pysyvät nyt itsestään auki.­

Uusista lisävarusteista voi mainita myös takaikkunoiden rullaverhot sekä takaistuimen niskatuissa näkyvän ”nukkumispaketin”, jotka kummatkin ovat nyt siis ensi kertaa saatavissa Skodalla myös Octaviaan.

Kaikkiaan Octaviasta jää suuhun lopulta ihan hyvä, mutta digiseikkailusta huolimatta silti vähän konservatiivinen järkimaku. Mikä ei siis liene suomalaista automakua ajatellen ollenkaan huono seikka.

Kaikkein kiinnostavimmat Octavia-mallit kuten iV-lataushybridi sekä automaattivaihteinen G-Tec -kaasuhybridi jäävät kuitenkin vielä odotuslistalle. Toistaiseksi Suomen hinnastosta löytyvät nimittäin nyt ajettujen bensa- ja dieselmallien ohella vain litraiset eTEC -bensiinihybridimallit.

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 Style Launch Edition DSG sekä vastaava 1.5 TSI Style Launch Edition M6

  • Moottori R4, 1968 cm³, turbo, 110 kW (150 hv)/3000 – 4200 r/min, 340 Nm/1700 – 2750 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,8 s, huippunopeus 222 km/h

  • Kulutus 4,7 l/100 km diesel

  • CO2-päästöt 124 g/km

  • Voimansiirto A7, etuveto

  • Mitat p 4689, l 1829, k 1468 mm, akseliväli 2686 mm, omamassa 1677 kg, tavaratila 640 – 1700 l, tankki 45 l

  • Hinta 36134 euroa

***

  • Moottori R4, 1468 cm³, turbo, 110 kW (150 hv)/5000 – 6000 r/min, 250 Nm/1500 – 3500 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,3 s, huippunopeus 224 km/h

  • Kulutus 5,8 l/100 km bensiini

  • CO2-päästöt 131 g/km

  • Voimansiirto M6, etuveto

  • Mitat p 4689, l 1829, k 1468 mm, akseliväli 2686 mm, omamassa 1360 kg, tavaratila 640 – 1700 l, tankki 45 l

  • Hinta 30715 euroa

KIITÄMME:

- Erittäin vahvaa kokonaisuutta nykyaikaiseksi farmariautoksi

- Hyviä tiloja ja lähes moitteetonta ergonomiaa

- Jopa yllättävän mukavaa alustaa sekä mainiota ajettavuutta

MOITIMME:

- Käyttöliittymän digikikkailuja ja osin hankalaakin älypuhelinmaisuutta

- Manuaalimallin pitkähköjä välityksiä kaupunkiajossa

- Särähtävää rengasmelua karkealla asvaltilla

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?