TM:n laskelma paljastaa: Ladattavaa dieseliä rangaistaan nyt lähes kymmenkertaisella käyttövoimaverolla - Autot - Ilta-Sanomat

TM:n laskelma paljastaa: Ladattavaa dieseliä rangaistaan nyt lähes kymmenkertaisella käyttövoimaverolla

Mercedes-Benz on tällä hetkellä ainoa autonvalmistaja, jolla on valikoimissaan myös ladattava dieselhybridi. Mutta onko ajaminen latausdieselillä kalliimpaa vai halvempaa kuin vastaavalla bensahybridillä?

Vertailun autoista Mersun C-sarjan töpselidiesel oli vastaavaa bensamallia mukavampi ajettava. Aivan halvaksi ajaminen ei silti pienillä vuosittaisilla kilometrimäärillä latausdieselilläkään tullut.

21.7.2020 6:58

Tekniikan Maailma -lehden tuoreen vertailutestin mukaan töpselistä ladattava dieselhybridi ei ole ainakaan Mercedeksen tapauksessa vastaavaan bensiinimalliin nähden mitenkään ylivoimaisen edullinen vaihtoehto.

Lehden vertailussa olivat mukana ladattava bensiinikoneinen Mercedes-Benz C 300 e T A Business Avantgarde Edition EQ Power sekä sitä lähinnä vastaava dieselmalli eli C 300 de T A Business Avantgarde Edition EQ Power.

Kulutuksen osalta sinänsä hyvin taloudellista töpselidieseliä rasitetaan TM:n kustannusrakennevartailun mukaan erityisesti käyttövoimaverolla, joka on dieselmallissa vastaavaan bensiinitöpselihybridiin nähden huimasti melkein kymmenkertainen.

Käytännössä dieselkäyttöisen töpseli-Mersun omistaja maksaa vuositasolla käyttövoimaveroa 447,13 euroa, kun taas vastaavan bensiinikoneisen ladattavan hybridin kanssa selviää varsin kohtuullisella 45,63 eurolla.

Lisäksi latausdieselin liikennevakuutus ja kasko ovat bensamallia kalliimpia ja myös hankintahinta on bensaversiota useita tuhansia euroja korkeampi. Toisaalta mallien ajoneuvoveroissa ja huoltokustannuksissa ei merkittäviä eroja löydy.

Ladattavalla dieselhybridillä pitääkin sähköajon ohella ajaa vuositasolla dieselpolttoainetta käyttäen yhteenlaskettuna karkeasti 15-35 tkm enemmän kuin vastaavalla bensiinihybridillä, jotta ladattavan töpselidieselin valintaa voi perustella edullisemmilla käyttökuluilla, TM summaa perusteellisiin mittauksiin ja laskelmiin perustuvassa vertailussaan.

Mahdotonta ei kuitenkaan ole, etteikö töpselidieselin suhteellinen taloudellinen järkevyys tulisi eteen jo huomattavasti pienemmilläkin kilometreillä, mikäli autoaan ei jostain syystä voi tai halua ladata kovin usein.

TM:n vertailussa käytetty laskennallinen pitoaika oli kummankin auton tapauksessa 60 000 km ja 2/3 vuotta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?