Hannele Laurin ulosajo puhuttaa – voivatko autosta pettää jarrut kesken ajon - Autot - Ilta-Sanomat

Hannele Lauri kertoi ulosajosta 50 km/h -vauhdissa – katsastus­insinööri kertoo, miten uudenkin auton jarrut voivat pettää

Iso osa auton jarruongelmista havaitaan katsastuksessa, kun jarruja testataan äärimmilleen. Joskus auton jarrut voivat kuitenkin pettää ajon aikana. Hannele Lauri kertoi, että hänen autonsa jarrut pettivät.

Julkaistu: 11.7. 12:43

Asiantuntija löytää useamman mahdollisen selityksen jarrujen äkilliselle pettämiselle.

Näyttelijä Hannele Lauri kertoi Ilta-Sanomissa perjantaina, että hänen autonsa jarrut pettivät äkillisesti 50 kilometrin tuntinopeudessa juhannuksen aikoihin. Lauri sanoi IL:lle, että auto on uusi. Ulosajosta kertoi ensin Seiska.

Lauri kertoi Ilta-Sanomille, että hän oli aikeissa hiljentää vauhtia nähtyään edessään punaiset liikennevalot, mutta jarrupoljinta painaessa jarrut löivät tyhjää.

Laurin kertoma jarrujen pettäminen on herättänyt lukijoissa ihmetystä ja pelkoa, voiko näin käydä liikenteessä kenelle tahansa.

Helsinkiläisen Varmakatsastuksen katsastusinsinööri Jalaledin Izadfar sanoo, että mikäli jarruletku tai jarruputki pettää ja jarrunesteet pääsevät vuotamaan ulos, jarrut häviävät.

– Jarrujärjestelmä toimii paineella, ja jos painetta ei ole, jarrut eivät toimi, Izadfar sanoi.

Izadfar myös lisäsi, että auton iällä ei ole merkitystä. Myös uuden auton jarrut voivat pettää.

– Tietenkin vanhoissa autoissa riski on suurempi, kun putket ja letkut ovat kuluneempia. Mutta uudenkin auton jarrut voivat pettää. Jarruputkeen tai letkuun on voinut osua esimerkiksi kivi, joka vaurioittaa järjestelmää ja saa aikaan paineen häviämisen.

Izadfarin mukaan jarrujen pettäminen ei ole edes mitenkään tuiki harvinaista. Hän kertoo, että heidän Roihupellossa sijaitsevalla katsastuskonttorillaan autoissa havaitaan jarrujen pettämisiä katsastustilanteessa pari kolme kertaa kuukaudessa, kun jarruja testataan äärimmilleen.

– Jos niin käy, auton tuulilasiin asetetaan ajokieltotarra ja auto pitää hinata korjaamolle.

Näyttelijä Hannele Lauri kertoi kokeneensa kauhunhetkiä, kun uudesta autosta katosivat jarrut kesken ajon.

Lauri kuitenkin sanoi, että hänen autonsa jarrut alkoivat toimia uudelleen jo kolaripaikalla, ja näyttelijä pääsi jatkamaan varovasti matkaa.

Izadfarin mukaan kuvatulle tilanteelle löytyy muutama mahdollinen selitys.

– Varsinkin uusissa autoissa jarrujärjestelmä kulkee yleensä kahdessa linjassa, eli vasen etupyörä ja oikea takapyörä ovat samassa linjassa ja vasen taka ja oikea etu toisessa. Se on tehty juuri sen takia, että jos yksi linja pettää, niin toisen linjan ansiosta autossa on vielä kaksi toimivaa jarrua.

– Nekin toimivat kuitenkin vain niin kauan kuin jarrunesteen aiheuttamaa painetta on jäljellä. Kun jarruneste loppuu kokonaan, mikään jarru ei enää toimi, Izadfar muistuttaa.

Toinen mahdollinen selitys äkilliselle jarrujen lamaantumiselle voi olla jarrulevyjen ylikuumeneminen. Jos jarrulevyn lämpötila ylittää kriittisen pisteen, jarrupala alkaa luistaa jarrulevyn pinnalla, jolloin jarrujärjestelmän teho laskee minimiin.

Tiellä on lisäksi saattanut olla öljyä tai jotakin muuta liukasta, joka on osaltaan estänyt jarruja toimimasta.

Izadfar harmittelee sitä, että uusissa autoissa jarruputket ja -letkut on koteloitu ja peitetty niin tehokkaasti, että niiden kuntoa ei pystytä seuraamaan.

– Katsastusinsinöörillä ei ole oikeutta purkaa autoa. Nyt jarruputket ja -letkut pystyy tarkistamaan vain osittain, kun niitä ei näe koko matkalta. Vanhemmissa autoissa jarruongelmien mahdollinen kehittyminen huomataan suurimmaksi osaksi katsastuksessa, kun nähdään selvästi, onko jarruputki esimerkiksi ruosteessa tai letku hapertunut. Uusissa autoissa tätä ei huomata, koska putket ja letkut on niin hyvin peitetty, Izadfar sanoo.

Nykyautoissa jarruletkut- ja putket on koteloitu ja piilotettu niin tehokkaasti, että niiden kuntoa on mahdotonta tarkastaa koko matkalta. Kuvassa katsastetaan henkilöautoa Turussa Nummen katsastusasemalla toukokuussa 2015.

Izadfarin mukaan auton jarruongelmien korjaaminen vaihtelee ongelman suuruuden ja automallin sekä -merkin mukaan sadasta eurosta ylöspäin aina noin tuhanteen euroon saakka.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?